• Ullabult

Flaskberoende vid sömn

Hej. Nu skulle jag behöva era råd och tips..

Är helt slut här hemma av en 8 månaders som har väldigt svårt att komma till ro nr han ska sova. Han har aldrig tagit varken napp eller tumme.Totalvägrar. Jag slutade amma honom när han var 5 månader. Han har alltid accepterat flaska. Men han har sen han var 4 månader varit väldigt svår att lägga.

Som de ser ut nu försöker jag lägga honom vid 20.00. Men de är supersvårt då han oftast sovit Max 1 timme på dan. Sen vaknar han ca 6 ggr på natten och gallskriker. Inget hjälper, har prövat allt! De enda han vill ha är flaskan. Han får då ersättning. Och då e han nöjd nån timme. Men vill ju att han ska kunna somna utan flaska. Han äter bra och mycket på dagen. Vad göra??

• Svar på tråden Flaskberoende vid sömn
  • Meriall

Hur mycket äter han på natten när han vaknar och somnar om med flaskan? Verkar han hungrig eller bara vilja ha tröst? Jag har lite samma problem med min 5 månaders, hon är svårsövd utan flaska men tar oftast bara 20 ml eller så och somnar sedan. Hon har ätit ersättning full tid. Jag tänker att ammande barn oftast snuttar lite på natten och att det kan vara motsvarande?

En grej att prova kan vara att ha på en vattenkran eller en youtubefilm "White noise for babies", vissa småttingar somnar jättefort av det. Det ger också tröst iom att det låter som inne i magen ifall det är det han söker.

• Nyfikna72

Det enda man kan göra är att trappa ner flaskätandet...............det blir ju annars bara en ond cirkel där de till slut inte gör annat än äter på nätterna för att kunna sova. Det blir ju så att säga ett beroende de vänjer sig vid med hjälp av föräldrar såklart.

• Ullabult

Han får full flaska vid 20.00, sen får han runt 100ml varje

Gång han vaknar. Men har då mest vatten och mindre ersättning då jag inte vill att han ska äta för mycket på natten. Har prövat att ge enbart vatten, men de vägrar han. Tror ej att han e hungrig, utan vill snutta. Har många ggr önskat såå att han accepterat napp el tumme. När han ammade så tog han tutten för att snutta, mer än för att äta. Han har en gosse som han tycker mycket om, men den hjälper ej på natten när han vaknar. Tror och hoppas att mycket av hans vakenhet på natten beror på hans utvecklingsfas. Har har på kort tid lärt sig krypa och står och går med hjälp av möbler...Så mycket som han bearbetar på natten tror jag.Han är en mycket aktiv kille, har alltid varit. Inte nån som sitter still i ens knä eller famn och myser direkt. Har prövat att vyssa, ta upp, låta gråta allt möjligt, men han blir bara lugn och somnar om när han får flaskan...suck

• Athena86

Hej!

Hade liknande problem med min dotter som nu är 1 år.. Hon vaknade dock inte 6 gånger per natt men kunde komma upp i 3 gånger och jag kunde bara söva om henne om hon fick ersättning!

Dock fick hon full mängd 210 ml men det gick ju också 3 timmar mellan målen..

Min dotter har dock aldrig ammat så jag tror inte att behovet var att snutta men hon kom iallafall inte till ro efter dessa uppvak utan flaskan ..

Provade jag att stoppa in nappen skrek hon ännu mer ..

Jag tänkte att det får hålla på tills hon själv fasar ut det och så blev det, åt färre gånger men höll länge kvar vid sista nattflaskan .. när hon fick eget rum vid 11 månader slutade hon även vakna och äta : )

Har han eget rum? Prova vid första uppvaket att ge mer än 100 ml, så kanske han får en större mättnadskänsla?

Förstår att det är tröttsamt men förhoppningsvis kommer det sakta men säkert även fasas ut för er!

• Ullabult

Tack för råd och tips????

Athena86, känns skönt att höra att de nog kan ge med sig med lite tålamod ???? Han sover ej i eget rum, utan i spjälsäng i vårt sovrum. Ska pröva med eget rum, tror de kan vara en bra idé ????Men i nuläget kan han ej göra de av utrymmesskäl här hemma ???? Då jag har en sambo och hans stora söner som går upp väldigt tidigt till skola och jobb så har jag inte mage att låta honom skrika för länge,( de är verkligen gallskrik) utan ger till slut med mig och ger flaskan fast jag ibland känner att jag skulle vilja pröva att kämpa med annat sätt att få honom till sömns...

Svar på tråden Flaskberoende vid sömn