Mm86 skrev 2017-01-11 00:28:09 följande:
Hej, har jobbat 2 år som timanställd .
Fick senast i december ett nytt kontrakt . Allmän visstidsanställning. Som gällde tom för ett par dagar sedan.
Har nu alltså jobbat denna vecka utan anställningsbevis och inte hört något. Upptäckte jag ikväll.
Vad gäller här?
Det här har jag varit med om vid två tillfällen (var då timanställd i kommunen). Vid båda tillfällena så kontaktade jag chefen när jag upptäckte det. Vid båda tillfällena blev jag förlängd, men olika långt.
Vid ställe #1 fick jag ett nytt kontrakt på bara en vecka (tror jag att det var) med datum räknat bakåt så att anställningsavtalet i praktiken inte räckte längre än ett par-tre dagar över de dagar som chefen missat att jag fortfarande jobbade. Folk på arbetsplatsen var en smula paffa, de hade ju ingen annan vikarie och trodde att jag skulle vara kvar. I praktiken så insåg jag i efterhand att jag ändå vann på det eftersom jag fick några dagars extra jobb med lön, som jag egentligen inte skulle haft, så det var ju snällt av chefen i alla fall.
Vid ställe #2 visste jag själv att kontraktet var på väg att löpa ut, men fick inte tag i chefen. Enligt kolleger så hade chefen på ett möte sagt att jag skulle vara kvar fram till sommaren (dvs. flera månader framåt) så jag fortsatte att jaga chefen och gå till jobbet utan kontrakt i ytterligare några dagar innan jag fick tag i henne. Jag fick ett kontrakt fram till sommaren. Det var ju bra så, men i efterhand så insåg jag att det med mina kontrakt verkade som att jag hade varit arbetslös någon vecka, trots att jag hade jobbat och fått lön. Det skapade problem med a-kassa vid ett senare tillfälle.
Alltså, får du ett nytt kontrakt, så se till att det även täcker de dagar som du faktiskt har jobbat utan att formellt vara anställd.