• Moster001

Förtida arv vid husförsäljning?

Har någon här varit med om att en förvaltare godtagit att ge förtida arv till bröstarvingar vid en fastighetsförsäljning? 

• Svar på tråden Förtida arv vid husförsäljning?
  • Nyfikna72

Nej men av vilken anledning skulle man göra så? Är fastighetsägaren dement eller helt oförmögen att sköta sin talan helt?

• Moster001

det ska vara så att pengarna annars sätts in i ett konto som är låst av överförmyndaren i kommunen. Men kan man lita på kommunen och överförmyndare?

• Kjell2
    Moster001 skrev 2017-01-10 14:39:57 följande:
    Har någon här varit med om att en förvaltare godtagit att ge förtida arv till bröstarvingar vid en fastighetsförsäljning? 
    Om jag förstår det du beskriver så äger en dement person som står under förvaltarskap en fastighet som ska eller har sålts.

Du undrar nu om förvaltaren på något sätt skulle kunna besluta att pengarna från försäljningen delas ut som förskott på arv till bröstarvingar?

Spontant svår - Har svårt att tro det. Bröstarvingarna får vänta.

• Moster001

Ja, det stämmer nog..
    det kan ju inte förvaltaren besluta själv åtminstone utan måste vara förankrat hos överförmyndare/nämnd.

• Moster001

Det jag ifrågasätter är hur säkert det är att kommunen har hand om ens pengar. Ekonomin kan det hända mycket med, men en fastighet behåller i alla fall sitt värde som ställe att bo på...
    Förstår ni hur jag menar?

• Kjell2
    Moster001 skrev 2017-01-10 14:57:06 följande:

Det jag ifrågasätter är hur säkert det är att kommunen har hand om ens pengar. Ekonomin kan det hända mycket med, men en fastighet behåller i alla fall sitt värde som ställe att bo på...
    Förstår ni hur jag menar?

Tror inte du behöver oro dig över att komunen ska slarva bort pengarna. Däremot ska de användas till ägarens omkostnader.

Men se till att du har lite koll på redovisning odyl om du är orolig.

• Nyfikna72

Fast det är väl inte kommunen som har pengarna? Den demente har väl fortfarande egna konton som förvaltaren förvaltar?

• Kjell2
    Nyfikna72 skrev 2017-01-10 15:19:54 följande:

Fast det är väl inte kommunen som har pengarna? Den demente har väl fortfarande egna konton som förvaltaren förvaltar?

Ja
  • Moster001
    Nyfikna72 skrev 2017-01-10 15:19:54 följande:

Ja, men bara det han behöver för sitt dagliga liv som jag uppfattar det.
  • Kjell2
    Moster001 skrev 2017-01-10 15:41:59 följande:
    Ja, men bara det han behöver för sitt dagliga liv som jag uppfattar det.
    Vad är problemet igentligen? Den demente får det han behöver. Resten av pengarna ligger på hög.  För eller senare blir det ett arv.

Svar på tråden Förtida arv vid husförsäljning?