• KSG81

Bodelningsförättare och hyresrätt?

Hej!

Har ett lite udda scenario som jag hoppas att jag skulle kunna får någon form utav klarhet i eller åtminstone ett pekat finger i någorlunda rätt riktning. 

Jag och min exsambo flyttade isär dagen innan Jul och hon är idag skriven på annan ort och lägenhet. Kvar är jag ensam i våran dyra lägenhet där vi båda står på kontraktet, som jag är angelägen att byta till mindre och billigare förstås. Vi är 100% överrens om detta och det finns ingen bitterhet oss emellan. 

Problemet är, jag är egen företagare (med god ekonomi) men som inte har en deklaration att visa upp ännu men handläggaren på uthyrningen sa att jag kan gott visa ett utdrag från företagskontot så de får se mina inkomster svart på vitt och därigenom få fram snittet på ett kalenderår och på så vis ta över kontraktet själv och få igenom ett byte - toppen! Inte riktigt så lätt.. 

Han rekommenderade starkt att vi/jag anlitar en Bodelningsförättare för att inte riskera att få avslag när jag ska ta över kontraktet och kan således riskera att bli av med min nuvarande lägenhet helt och hållet, stämmer detta?
    Med en Bodelningsförättare så kan vi kringå deras uthyrningspolicy sa han och de kan ingenting göra åt saken. Detta kan ju dra iväg hur mycket som helst i kostnader och tid vad jag har förstått så jag känner mig lite hopplös. 

Ni kanske tänker varför vi båda inte står på det nya kontraktet gemensamt?
    Hon är ju skriven på ny adress idag vilket kommer fram vid krav på personbevis från Skatteverket som jag antar att dom kommer vilja ha, hon har skulder och ska nu genomgå en skuldsanering på 5 år. Så, hon stjälper mer än hjälper tror jag. 
    Handläggaren sa dock att han inte kan se att de skulle göra en ny kreditupplysning på oss iom att vi redan hyr av dom (jag nämnde aldrig hennes ekonomiska situation för honom dock) och nu ska byta ner oss till halva hyran. 
    Jag för övrigt har inga skulder eller strul. 

Vad kan ni rekommedera mig att göra? Har noll koll på detta så jag tar tacksamt emot all hjälp jag kan få och sökningar via google verkar alla involvera bostadsrätter samt ägodelar, det är inte en situation jag kan relatera till i mitt fall. 

• Svar på tråden Bodelningsförättare och hyresrätt?
  • Kjell2

Konstigt upplägg

Men en bodelningsförättare behöver inte kosta många tusenlappar om det är konfliktfritt. Kan vara värt det om du nu har gott om pengar och i behov av bostad.

• Nyfikna72

Fast om du nu har god ekonomi och plockar ut pengar så borde det väl framgå av bokföringen då? Varför skulle de inte godta det?

• Kerubmamman

Väldigt märkligt upplägg. Även om en bodelningsförättare "tilldelar" A lägenheten så brukar bostadsbolaget ändå vilja ha bevis på att A faktiskt kan betala hyran själv. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • KSG81

Tack för era svar. 

Märkligt scenario absolut. Visst klarar jag årshyran x3 teoretiskt på papperet men så lång tid har ju inte gått än så jag blir ju själv en risk så att säga, även om det är jag som betalat allt sedan Maj utan exsambos hjälp och kan styrka det så kvarstår ovan faktum. 

Hon och barnen (när de är där hos henne dvs) så är det ju existensminimum det är frågan om och jag i min tur kan inte stå för utgifterna här samt hjälpa henne nämnvärt där borta förrän jag ändrar boendesituationen jag sitter fast i. 

Slipper gärna söka inneboende men det kan ju vara ett alternativ i säg ett halvår eller så kanske. 

• KSG81
    Nyfikna72 skrev 2017-01-10 13:37:36 följande:

Fast om du nu har god ekonomi och plockar ut pengar så borde det väl framgå av bokföringen då? Varför skulle de inte godta det?

Jag vill minnas att deras uthyrningspolicy säger 3 års eget företagande för att se det som tillräckligt fast jobb/stadig inkomst. 

Jag fortsätter hellre och betalar för denna lägenhet än att dra igång någonting som riskerat att jag åker ut på gatan. 
  • Nyfikna72

Fast det är lite tvetydigt här? Antingen har du ju god ekonomi och det syns att du plockar ut pengar ? Eller vad menar du med god ekonomi? Att du har en nytecknad checkkredit du kan använda?

• KSG81
    Nyfikna72 skrev 2017-01-10 14:12:24 följande:

Fast det är lite tvetydigt här? Antingen har du ju god ekonomi och det syns att du plockar ut pengar ? Eller vad menar du med god ekonomi? Att du har en nytecknad checkkredit du kan använda?

God ekonomi har jag, som sagt, klarar årshyran x3 som är kravet för att ta ett kontakt öht hos bostadsbolaget. Jag har dock inte företagat länge nog för att anses "trygg nog" och således kan riskera att bli av med kontraktet helt och hållet då det nu bara är jag som bor här och inte två personer som nuvarande kontrakt avser. 
  • Nyfikna72

Vad innebär årshyra x3 då? Kräver de typ 180000- 400000kr på banken för att man ska få hyra? Låter ju märkligt? Eller pratar vi attraktiva lghtr på strandvägen?

• Kjell2

Om det du skriver stämmer har du väl tre alternativ:
    1) Fixa bodelningensförättare enligt hyresbolaget och byt bostad
    2) Gör en deal med ditt ex, bo kvar, betala dyra hyra och vänta på bättre tider
    3) Ge upp och hitta helt annan bostad

• KSG81
    Kjell2 skrev 2017-01-10 14:31:54 följande:

Om det du skriver stämmer har du väl tre alternativ:
    1) Fixa bodelningensförättare enligt hyresbolaget och byt bostad
    2) Gör en deal med ditt ex, bo kvar, betala dyra hyra och vänta på bättre tider
    3) Ge upp och hitta helt annan bostad

Ja men precis, det är vad jag kommit fram till också och undrar då generellt vilka summor det kan röra sig om ang. alternativ #1. Det är skillnad att slänga upp 5000:- och 50000:- bara sådär, tyvärr. 

Ett hum liksom, vad spekulerar ni att det skulle kunna röra sig om för siffror om båda parter är ense och det går fort som attan (från vår sida). 
  • Kjell2
    KSG81 skrev 2017-01-10 14:48:01 följande:
    Ja men precis, det är vad jag kommit fram till också och undrar då generellt vilka summor det kan röra sig om ang. alternativ #1. Det är skillnad att slänga upp 5000:- och 50000:- bara sådär, tyvärr. 

Ett hum liksom, vad spekulerar ni att det skulle kunna röra sig om för siffror om båda parter är ense och det går fort som attan (från vår sida). 
    5000 kr och under en månad. Förutsatt att det inte är en massa tillgångar eller krångel

• KSG81
    Kjell2 skrev 2017-01-10 14:53:23 följande:
    5000 kr och under en månad. Förutsatt att det inte är en massa tillgångar eller krångel
    Tack Kjell! Raka puckar är alltid uppskattat. Finns inget att dela upp då det redan är avklarat oss emellan. 
Svar på tråden Bodelningsförättare och hyresrätt?