Bodelningsförättare och hyresrätt?
Hej!
Har ett lite udda scenario som jag hoppas att jag skulle kunna får någon form utav klarhet i eller åtminstone ett pekat finger i någorlunda rätt riktning.
Jag och min exsambo flyttade isär dagen innan Jul och hon är idag skriven på annan ort och lägenhet. Kvar är jag ensam i våran dyra lägenhet där vi båda står på kontraktet, som jag är angelägen att byta till mindre och billigare förstås. Vi är 100% överrens om detta och det finns ingen bitterhet oss emellan.
Problemet är, jag är egen företagare (med god ekonomi) men som inte har en deklaration att visa upp ännu men handläggaren på uthyrningen sa att jag kan gott visa ett utdrag från företagskontot så de får se mina inkomster svart på vitt och därigenom få fram snittet på ett kalenderår och på så vis ta över kontraktet själv och få igenom ett byte - toppen! Inte riktigt så lätt..
Han rekommenderade starkt att vi/jag anlitar en Bodelningsförättare för att inte riskera att få avslag när jag ska ta över kontraktet och kan således riskera att bli av med min nuvarande lägenhet helt och hållet, stämmer detta?
Med en Bodelningsförättare så kan vi kringå deras uthyrningspolicy sa han och de kan ingenting göra åt saken. Detta kan ju dra iväg hur mycket som helst i kostnader och tid vad jag har förstått så jag känner mig lite hopplös.
Ni kanske tänker varför vi båda inte står på det nya kontraktet gemensamt?
Hon är ju skriven på ny adress idag vilket kommer fram vid krav på personbevis från Skatteverket som jag antar att dom kommer vilja ha, hon har skulder och ska nu genomgå en skuldsanering på 5 år. Så, hon stjälper mer än hjälper tror jag.
Handläggaren sa dock att han inte kan se att de skulle göra en ny kreditupplysning på oss iom att vi redan hyr av dom (jag nämnde aldrig hennes ekonomiska situation för honom dock) och nu ska byta ner oss till halva hyran.
Jag för övrigt har inga skulder eller strul.
Vad kan ni rekommedera mig att göra? Har noll koll på detta så jag tar tacksamt emot all hjälp jag kan få och sökningar via google verkar alla involvera bostadsrätter samt ägodelar, det är inte en situation jag kan relatera till i mitt fall.