• fiskaren10

Hjälp - Studieteknik för högstadieelever?

Hej alla kloka föräldrar!

Grabben är 14 och som åttondeklassare är det inte lätt att få honom att göra läxorna...

Försöker få honom att planera sina läxor, göra dem en viss tid på dagen, tjatat om att göra dem, dragit in veckopeng och telefon om han inte gör dem, uppmuntrat och suttit med bredvid, gjort scheman, låtit honom bestämma helt själv mm mm. Kort sagt, tror jag provat allt men får det bara att funka hjälpligt... Han tar liksom aldrig tag i det och bara gör det (så som jag brukar göra. Sedan är man ju av med det)

Hur gör ni andra? Har ni bra tips på hur ni fått ordning på era barns studieteknik! Detta är ju jätteviktigt för snart stundar gymnasiet...

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hjälp - Studieteknik för högstadieelever?
  • Dockan

Jag hade satt en tid - mellan klockslag där du kanske lagar mat eller då och är tillgänglig men inte hänger över honom. Haft honom vid köksbordet så att man ändå ser.

Sen försök kolla provkalebder osv så du kan säga "idag är det ju ma-läxa dag men ett prov också mot slutet på veckan".

Även om det blir 30 min bara behöver de tid där de lan bolla med en vuxen. Sen kan man ju sitta mer själv på rummet inför prov. Hjälp till med struktur: gör fem tal sen rätta, läs S 9-11 sen ta fråga 1-4 osv.

Typ en checklista att följa.

Kämpa säger högstadieläraren. Dela upp i små mål ger mycket effekt för elever som har svårt att komma igång.

• Carambolan

Mina barn är fortfarande lite yngre men vi gör som Dockan: medan jag (eller maken) lagar middag är det samling i köket som gäller. Antingen gör man läxor och småpratar runt bordet eller så hjälper man till med maten. Så har vi gjort ända sedan de började skolan så jag hoppas att det ger dem bra rutiner att ta itu med saker på en gång, även den dag vi inte hänger över axeln på dem. Om inte annat är det en väldigt trevlig stund tillsammans :) De är så vana vid det så det är inget tjat och tvång.

Svar på tråden Hjälp - Studieteknik för högstadieelever?