• Snowstorm123

Letrozol istället för Pergotime

Hej,

Jag har haft problem att få igång min oregelbundna äl/mens efter att jag slutade med p-piller för snart 2år sen o gick tillslut till gyn för att få hjälp då vi så himla gärna vill bli gravida. Fick då utskrivet Pergotime som jag skulle ta när jag fick nästa mens vilket nästa mens blev 104dagar senare...!! Har precis tagit kur 1 på Pergo och det tog sig inte, åkte till Apoteket för att hämta ut nästa kur då det visar sig att vid årskiftet 2016/2017 får de ej sälja Pergotime i Sverige längre, panik!! Ringde till bm o fick istället utskrivet Letrozol, som hon sa jag skulle ta på samma vis (5dagar med start på 5e mensdagen) men Letrozol står att de är för bröstcancer i bipacksedeln?!? Samt att man inte ska ta den om man har mens ? Jag har ju mens nu, men antar att Pergotime hjälpte den på traven..

Vet inte vad jag ska göra, får panik! Vågar ja ta Letrozol? Hur fungerar den? Tar ni Letrozol på samma vis som Pergotime?

Snälla hjälp! Vill inget hellre än att få igång mens/äl o bli gravida, har ju ingen aning när jag har äl då mensen är så otrolig oregelbunden och älstickorna visar bara negativt! :,( :,(

• Svar på tråden Letrozol istället för Pergotime
  • Jasmin Karlsson

Man tar Letrozol precis som pergotime, dag 3-7 eller dag 5-9 (olika personer får ordinerat olika) i cykeln.
    Det brukar ge äl ca dag 10-16. Man kan testa med äl-test omkring dessa dagar.
    Om det inte ger dig äl och därefter mens kan du be gyn om provera för att få mens så att du kan ta en ny kur igen (så behöver du inte gå och vänta 104 dagar). Man kan också kontrollera hos gyn om man isåfall ska ta dubbel dos.
    Det gavs ursprungligen till bröstcancerpatienter men det upptäcktes att det även funkar för dem med pcos eftersom letrozol sänker östrogennivåer (vilket de med pcos ofta har för högt). Att sänka östrogennivåer minskar risken för återfall hos bröstcancerpatienter, men har inget direkt med cancer att göra.

• Brinkly
    TvåBarnsMamma skrev 2017-01-26 18:55:28 följande:

Någon som har pergotime över? Kan inte ta den tablette letrozol Som ersätter pergotime :( förtvivlad

Gick till olika apotek tills jag hittade ett som hade kvar i lager... du kanske kan ringa runt och kolla?

Lycka till!
  • TvåBarnsMamma
    Brinkly skrev 2017-01-27 09:06:55 följande:
    Gick till olika apotek tills jag hittade ett som hade kvar i lager... du kanske kan ringa runt och kolla?

Lycka till!
    Dom har utgått från 31 december då kan man inte få köpa dom om de skulle finnas kvar på apoteket eller?
  • Brinkly
    TvåBarnsMamma skrev 2017-02-15 20:41:48 följande:

Dom har utgått från 31 december då kan man inte få köpa dom om de skulle finnas kvar på apoteket eller?

Exakt så är det. Lycka till!
Svar på tråden Letrozol istället för Pergotime