Vid vilka doser blir stesolid och Venlafaxin skadligt?
Hur många stesolid och Venlafaxin kan man ta tillsammans innan det blir skadligt? När bör man uppsöka vård?
(Gäller inte mig)
Hur många stesolid och Venlafaxin kan man ta tillsammans innan det blir skadligt? När bör man uppsöka vård?
(Gäller inte mig)
Att du ens avser frångå dosering och dessutom blanda. Om den senare funkar som den ska behöver du knappt den första.
Så fort man tar en dos som är större än vad läkaren har sagt är ok.
Ring 112 och begär giftcentralen.
Men vid insättning så är det mycket möjligt att man fått en förskrivning som säger man ska ta bägge.
Men farligt ne, om man nu inte väljer dosa upp rejält.
Men vid insättning så är det mycket möjligt att man fått en förskrivning som säger man ska ta bägge.
Men farligt ne, om man nu inte väljer dosa upp rejält.
Svårt att svara på så allmänt. Det är för det första extremt individuellt. Vissa kan reagera på bara enstaka tabletter stesolid t.ex i kombination med
Alkohol. Andra kan ta mycket stora doser utan att det händer nåt.
När det gäller venlafaxin är ca 1 g och över ansett som förgiftning.
Kombinationer av mediciner blir alltid svårare att göra bedömningar av.
Som någon ovan sa - är du orolig så ring giftinformstionscentralen, dom kan ge mycket bättre info.
Det är inte ovanligt att man ordinera någon benzo, då insättningen av antidepp kan leda till värre biverkningar som självmord.
Självmord är en av biverkningarna på ett flertal av dessa mediciner, därför används benzo ibland.
80 g stesolid och 600 mg Venlafaxin handlar det om.
LD50 är 700-1200mg/kg på råttor/möss/hund.
LD50 på Venlafaxin är 350mg/kg på kvinnor och det dubbla på män.
Eventuella korsreaktioner vet jag inte om de finns, men gissar på inte då de funkar på olika sätt.
Dricker man alkohol med dessa mängder, så blir det helt andra siffror.
Om man dör, nja det är inte alls säkert.
Varför vill du ta livet av dig?
Ja 80 mg menar jag.
Som du ser på LD50 värdena, så är du miltals ifrån LD50.
Enda "hoppet" är att det finns någon korsreaktion.
Det är inte ovanligt att man ordinera någon benzo, då insättningen av antidepp kan leda till värre biverkningar som självmord.
Självmord är en av biverkningarna på ett flertal av dessa mediciner, därför används benzo ibland.
80 mg stesolid skulle jag absolut räkna som potentiellt skadligt om du tar det vid ett tillfälle. 600 mg venflaxin är nog inte heller att rekommendera... Följ läkares ordination och ring Giftinformationscentralen vid ev. överdos.
Jo, det tycker jag verkligen.
Och det som skrämmer mig verkligen, det är att vi ibland har personer som mår mycket dåligt psykiskt.
Så får dom en sådan medicin och sen ingen hjälp tills ssri eller vad det nu må vara börjar fungera.
Och det brukar ju tar rätt bra med tid.
Skulle vilja veta statiskt på hur många som faktiskt tar självmord just i insättningen.
Skriver här även om det är en gammaltråd.
Jag fick en psykos i januari -2016, slutade med jag blev tvingad till psykakuten (har sedan tidigare dålig erfarenhet av psyk) väl där fick jag träffa jourpersonal en sköterska som skötte snacket och en psykriatiker som mest lyssnade. Jag hade då knappt sovit många timmar på över en månads tid och led av extremt svår ångest, dom ville ge mig atarax men då den och många andra mediciner inte hjälper så valde dom att skriva ut imovane 7,5 mg. Testade 2 nätter hjälpte inte alls, när sköterskan ringde upp och skulle kolla hur jag mådde så sa jag som det var att dom inte hjälper. Så jag fick komma in akut på psykakuten och väl där en annan läkare men samma sköterska, slutade med stilnoct 10 mg och dom hjälpte så jag iaf fick sova lite och klarade hantera ångesten lite iaf eftersom jag fick lite mer ork när jag fick sova lite längre. Åt dom i 1 år och 9 månader men max 4 i veckan. Sen nu under sommaren fick jag mer och mer ångest som jag inte kunde hantera utan slutade med att jag gjorde mig själv illa och blev svårt deprimerad. Tog tillslut mod till mig och sökte hjälp hos psykologen på vc, fick enorm hjälp och en bra läkare som satte in antidepp och ville skriva ut atarax mot ångesten vilket jag tackade nej till med motiveringen att den inte fungerar på mig och att jag får leva med ångesten i några veckor tills cipralex börjar hjälpa mig. Då sa han att jag kunde börja må ännu sämre och skrev ut stesolid 2 mg under insättningen av cipralex, träffade psykologen veckan efter som frågade hur medicinerna fungerade. Jag svarade ärligt att jag fått lite mer ångestpåslag av antideppen och att stesoliden Inter hjälpte, då ville han jag skulle träffa läkaren igen för att diskutera en ev höjning eller byte men jag var tveksam och ville inte störa läkaren mer. Psykologen bokade ändå in ett möte med läkaren och jag gick dit motvilligt även om läkaren var bra och lyhörd. Han höjde dosen till 5 mg men sa att det går öka mer men då fanns risken att jag inte skulle märka när cipralex börjar hjälpa, så vi båda var överens om att det skulle vara vansinnigt dumt utan 5 mg fick räcka. Stesoliden kapade dom värsta topparna är ångesten och den enorma stressen kom så jag slapp göra mig själv illa eller duscha med kläderna då. Blev senare inlagd på sjukhus av annan anledning och pga min läkarskräck och sociala fobi så fick jag max dosen enligt mitt recept under tiden jag var inlagd plus sobril vid två tillfällen när det var som värst.
Nu har cipralex börjar ge lite effekt och 9 av 10 gånger klarar jag av att hantera ångesten utan stesolid.
Jag hade nog inte klarat av insättningen av antidepp utan lugnande, antingen hade jag dött pga av mitt självskade beteende eller fått allvarliga hjärnskador eller kanske till och ned tagit mitt liv. Jag är otroligt tacksam att det finns läkare som ändå kan se hur dåligt man verkligen mår och vågar skriva ut medicin även om den är starkt beroende framkallande. Nu var vi överens om att jag bara skulle ta den under instättning och sedan om det behövdes något mer mot sömn eller ångest gå på något mildare. Stilnoct slutade jag rakt av med efter att jag fått veta att gick upp i sömnen och gick till dottern och svamlade den massa skit, tur hon bara tyckte det var kul och inte alls blev orolig eller liknande och att hon snart är 18 år. Sa det till läkaren och han tyckte det var klokt att jag valt att sluta med stilnoct då den endast gav en 1timmes mer sömn och att jag var uppe och vandrade i sömnen, bad och theralen och hjälper inte men kanske sen när cipralex hjälper fullt ut eller så får jag lära mig leva med mindre sömn helt enkelt.