• Violinisttre

Ersättning för hotell

Hej, behöver lite hjälp här!

Idag skulle jag flyga mellan Arlanda och Düsseldorf för att sen åka tåg till Münster, men pga förseningar missade jag det sista tåget. Om jag skulle vänta på nästa tåg skulle jag behöva vänta mer än 5 timmar (23.50-05.13), och att åka taxi så långt är inget alternativ! Såg ingen annan väg än att ta in på hotell, men som fattig studen gör det lite ont i plånboken och nu undrar jag om jag kan få ersättning från flygbolaget.

• Svar på tråden Ersättning för hotell
  • Carambolan

Vilket flygbolag? Hur försenat var flyget?

• Violinisttre
    Carambolan skrev 2017-01-09 06:29:35 följande:

Vilket flygbolag? Hur försenat var flyget?

Eurowings och det va ca en halvtimme försenat
  • Prinsessmamman
    Queennr1 skrev 2017-01-09 08:10:27 följande:

Tog du in på hotell pga endast 5 timmar...

Fast det var ju på natten. Då förstår jag om man tar in.på hotell.
  • Wazp

Oftast krävs det betydligt mer än 30 min försening eller att man blir fast på platsen upp emot ett dygn, så jag tror inte att du har ngt att hämta hos bolaget. Dom kommer nästan säkert att hävda att du borde ha planerat bättre (kan jag hålla med om). Jag skulle kolla med min hemförsäkring i stället, större chans att det blir pengar den vägen. Ha dessutom i åtanke att Eurowings är ett lågprisbolag och dom brukar inte vara så generösa. Man får vad man betalar för och vill man kapa priserna så minskar servicen.

Hade jag hamnat i din sits hade jag inte tagit in på hotell för så kort tid om du har lite ont om pengar. Oftast kan man få en okej sömn på en bänk eller i en soffa.

r
  • Ekonom10

30 min försening ersätter inte min hemförsäkring inte heller om jag betalat med kort, det är för liten försening. Men du kan ju alltid kolla.
    Det finns EU-direktiv om ersättning vid förseningar men de kan åberopas först om förseningen varit mer än 2 timmar. 

Din resplan var i tightaste laget. 

• Carambolan
    Violinisttre skrev 2017-01-09 07:59:02 följande:

Eurowings och det va ca en halvtimme försenat

Tyvärr, ingen resegaranti kickar in efter bara 30 minuter. Om det inte var så att du hade bokat både flyg och tåg i ett samlat paket av en resebyrå, då räknas det som fem timmars försening.
  • Gladskit
    Carambolan skrev 2017-01-09 11:58:03 följande:
    Tyvärr, ingen resegaranti kickar in efter bara 30 minuter. Om det inte var så att du hade bokat både flyg och tåg i ett samlat paket av en resebyrå, då räknas det som fem timmars försening.
    Precis, bokar man allt via samma arrangör så KAN det vara grund för ersättning. För då är det bolagets ansvar att ta dig från A till B.
    Men har man själv bokat olika typer av anslutningar och någon fallerar så kan man sällan vänta sig ersättning.
Svar på tråden Ersättning för hotell