• Anonym (B.S)

Antabus

Min sambo är alkoholist. Dock har han gått på antabus 1 månad nu. Men frågan är om det kommer räcka att enbart ta antabus. Känner att han kanske borde gå på samtal eller nåt också?

Någon som har erfarenhet av antabus hur det funkar i längden osv?

• Svar på tråden Antabus
  • Anonym (...)

Hej, Antabus är en jättebra start och beroende på hur länge han druckit eller varför så bör han absolut gå på samtal, motivationsgrupper, AA....har man börjat gå på Antabus så är man ofta ganska långt gången i sin alkolism....nåt man måste jobba med hela livet troligtvis. Lycka till er!

• Anonym (Nykteralkoholist)

Han borde gå på AA-möten eller ta kontakt med socialvården för behandling. 
    En "äkta" alkoholist kan dricka alkohol trots antabus. 

• Anonym (Alkis)

Om han är alkoholist/beroende borde han ha erbjudits behandling för sin diagnos?!
    Är han alkoholist enligt DIG räcker det troligen med antabus ett tag.
    Men tänk på att antabus är extremt skadligt för levern och bör inte tas någon längre tid!
    AA funkar för vissa men långt ifrån alla. Personligen avskyr jag AA och går aldrig mer dit. Går i samtalsterapi istället.

• Anonym (...)

Antabus KAN vara skadligt för levern om man är allergisk mot det. Väldigt få som är det. Man måste dock ta prover, speciellt i början. Ser d bra ut är man inte allergisk och det räcker m leverprover var 6:e månad.

• Anonym (B.S)

Han har vart periodare sen 7 år tillbaka.

Men eskalerade kraftigt förra året. Därav beslutet med antabus.

Sagt att han ska hålla på ett halvår men han lider även av depression och ångest så därför jag tycker han borde ha nån form av stödgrupp eller mentor också.

Han blev erbjuden en men den började först i mars.

• Anonym (Alkis)
    Anonym (B.S) skrev 2017-01-09 18:34:04 följande:

Han har vart periodare sen 7 år tillbaka.

Men eskalerade kraftigt förra året. Därav beslutet med antabus.

Sagt att han ska hålla på ett halvår men han lider även av depression och ångest så därför jag tycker han borde ha nån form av stödgrupp eller mentor också.

Han blev erbjuden en men den började först i mars.

Får han inte hjälp för ångest och depression kommer han snart vara tillbaka i missbruket.

Jag har aldrig tagit antabus längre än 6 mån då det är så pass skadligt enligt min beroendeterapeut. Tagit blodprov en gång i månaden under antabus intag för att hålla koll på levern.
    Nykter idag sen en tid tillbaka (också varit periodare) och väntar på min terapi som börjar i slutet av januari. Annars kommer jag inte kunna hålla mig nykter!
  • Anonym (...)

Varför började han dricka från första början? Är man alkolist kommer det i de flesta fall leda till ångest och ev. depression. Nu när han slutat dricka så är chansen mycket stor att det försvinner... blir bättre och bättre.

Man dricker ofta för man känner ångest vilket gör att ångesten blir större.. ond spiral.

Håller med.. han behöver ngn att prata med...först motivatör sen efter cs 3 månader psykolog. Som nynykter tar man inte åt sig de som sägs görs hos en psykolog. Då är det bara att bli av med det allra värsta som gäller. Mvh

Svar på tråden Antabus