Vilka bra tips du fått redan! Jag vet inte hur bra jag är på tips (och ungar brukar ändå inte vara så kräsna), men efter egna erfarenheter:
Min dotter älskar att klä ut sig och titta på andras dräkter, så hon har haft ett maskeradkalas (utan något speciellt tema), piratkalas (skattjakt, dödskalletårta), spökfest (hon fyller år nära halloween, men hon har en kompis som hade spökfest mitt i sommaren). När hon fyllde nio hade hon afternoon teaparty (passar ju kanske inte en i förskoleåldern) med te, varm choklad, scones och kakor.
Angående lekar har danslekar varit himla populärt. Dansstopp och liknande. En gång hittade hon på att hon skulle ha grimastävling, haha. Barnet som gjorde den roligaste grimasen vann ett litet pris.
Vi bjuder inte alltid på mat, ibland blir det bara fika, men när vi bjudit på mat har tacos varit populärt. En gång ville hon bjuda på köttfärssås, vilket också uppskattades av hennes gäster.
Vi brukar göra lite söta/häftiga tårtor. Ingenting komplicerat (det sparar vi till släktkalasen, hehe, för att impa lite på släktingarna - skämt åsido) eller dyrt, Hello Kittytårta ville hon ha ett år, vanliga tårtbottnar skurna så att de liknar formen på Hello Kittys huvud, dekorerat med grädde, chokladsås och godis. Hajtårta. Lite chokladbollar och Ballerinakex till.
Hoppas kalaset går bra, men det är jag säker på att det kommer göra.