• Anonym (Aldrig igen)

Provade tjack för första gången, vad fan hände?

Hej!

För ett par dagar sen så var jag på fest, när alla hade börjat bli berusade så slängde dom fram tjack på bordet och höll på så hela natten inpå morgonen/lunch nästa dag.

Dom frågade mig om jag ville testa , jag sa nej först men med bristande impulskontroll och sviktande omdöme pga alkohol så ändrade jag mig, Tänkte eftersom jag redan äter Amfetamin (Elvanse) mot min adhd så kan väl lite extra inte göra sån stor skada, sen vips så gjorde jag lika som dom andra och höll igång till lunch, tror jag tog lika mängder som dom och då var det första gången för mig, dom sa något i stil med "äh det är större risk att din katt äter upp dig än att du dör av tjack"

Själva ruset var väl inget märkvärdigt tyckte jag, blev bara ännu lugnare och lite mer pratglad men jag kände inte sån stor eufori som folk beskriver.

Strax efter 1 så slutade vi ta tjack och jag åkte hem, väl hemma så började obehag känslor smyga sig på men inget jag brydde mig om just då.

Sen kom en zombieliknande trötthet så jag slängde mig i soffan, väl där så började pulsen stiga och stiga till en sån hemsk nivå som jag aldrig upplevt förut och har aldrig känt hjärtat slår så hårt förr. Försökte att bara andas rätt så pulsen gick ner men inget hjälpte , sen börja jag successivt känna en ganska påtaglig huvudvärk och allt snurrade, i och med det här så började kroppsdel efter kroppsdel domna bort, Jag reste mig upp i ren impuls för att försöka bryta, Gick och skulle ta ett glas vatten, det kändes som att jag inte hade en enda muskel i benen och jag skakade hejdlöst, kände mig även extremt frånvarande och fattade inte vad jag gjorde eller vad dwt är som händer, började se stjärnor och svimningskänslor, Andades stora djupa andetag för att syresätta men det hjälpte inte heller. märkte även hur mina blodådror som normalt sett är stora hade ändrat sig till synål storlek, såg fan sjukt ut. Även tunga ansikte och nacke domnade bort.

Jag lider inte av ångest i vanliga fall men nu hade jag dödsångest.

Försökte gå och hämta mobilen , ramlade omkring och fick i stort sett krypa istället, väl vid mobilen så kunde jag inte ens slå in 112, men till slut lyckades jag och jag sluddrade som jag skulle fått en stroke när jag skulle förklara vad som inträffat.

Nu ett par dagar senare så är jag grymt stel i kroppen, mina leder i fingrarna är inte som dom var förr, nu känns dom krokiga och stela.

Jag har fortfarande en dov tryckande svag huvudvärk,öronen bränner nästan, känns lite obehagligt i ansiktet men ej bortdomnad. känner till och från att känseln försvagas/sticker i ben och armar och även styrkan, sen kommer det tillbaka igen.

Har en skum känsla att känseln är annorlunda i mina händer i det jag tar i, känns nästan lite fördröjt och även rörligheten känns så, nervakada?

Mina blodådror är även dom mindre än vad dom var förr.

Dom går nästan ner på millimeter tunn även nu ibland.

Ambulanspersonalen påstådde att jag hade hyperventilera(det hade jag inte) att det var panikångest i kombination av avtändning och ev tagit för mycket första gången,blodtryck på 177/95 och puls på 135.

dom lämnade mig hemma och sa att jag skulle ta taxi in till sjukhuset om jag blir sämre.

Jag ångrar mig djupt att jag ens testade! Jag har ju inte ens rökt weed förut, har aldrig använt droger men eftersom min adhd medicin är amfetamin även det så valde jag att prova denna gång.

Vad tror ni? Allergisk chock? Överdos? Själv förstår jag inte vad det kan vara men jag sätter en gissning på fet avtändning pga överdoserat hela natten.

Får jag permanenta skador nu så vore det sjukt tragiskt! Första gången man testar en illegal drog och så blir det så här, typiskt min tur.. fy fan vad jag ångrar mig :(

hur stor är risken för att jag får permanent skada av detta?

• Svar på tråden Provade tjack för första gången, vad fan hände?
  • klyban

Allt du fick var en klassisk avtändning av amfetamin, modell lite kraftigare.
    När man inte vet vad en drog gör och det som sen följer när ruset går ur, så ska man låta bli droger.
    För då när du får den initiala avtändningen, så får du panik och tror nått är fel och sen kör det igång med det du fick.

Amfetamin behövs +10g att dö av som substans, dock finns andra hälsoproblem så kan det trigga igång dessa och bli dumt.
    En är om man har hjärtproblem, då kan det trigga attacker.

• Anonym (Aldrig igen)
    klyban skrev 2017-01-07 13:00:26 följande:

Allt du fick var en klassisk avtändning av amfetamin, modell lite kraftigare.

När man inte vet vad en drog gör och det som sen följer när ruset går ur, så ska man låta bli droger.

För då när du får den initiala avtändningen, så får du panik och tror nått är fel och sen kör det igång med det du fick.

Amfetamin behövs +10g att dö av som substans, dock finns andra hälsoproblem så kan det trigga igång dessa och bli dumt.

En är om man har hjärtproblem, då kan det trigga attacker.

Jo jag förstår det, var väl övermodig för att jag redan har amfetamin mot adhd.

Det här var ett stort misstag, jag har aldrig missbrukat droger, inte ens testat, även om jag får 100000kr så kommer jag inte prova igen, aldrig mer..

Jag har inga hjärtproblem och det förekommer inte i min släkt heller, var det att blodådrorna var så små som gjorde att jag domnade och varför krömp dom just 3-4 timmar efter sista intag?

Tack för ditt svar
  • klyban
    Anonym (Aldrig igen) skrev 2017-01-07 13:08:34 följande:
    Jo jag förstår det, var väl övermodig för att jag redan har amfetamin mot adhd.

Det här var ett stort misstag, jag har aldrig missbrukat droger, inte ens testat, även om jag får 100000kr så kommer jag inte prova igen, aldrig mer..

Jag har inga hjärtproblem och det förekommer inte i min släkt heller, var det att blodådrorna var så små som gjorde att jag domnade och varför krömp dom just 3-4 timmar efter sista intag?

Tack för ditt svar

Har du amfetamin eller analoger av amfetamin?

Och en sak ska vi göra fullständigt klar, du har inte missbrukat droger(inte enligt sjukvården i alla fall, då de har klara kriterier i hur en diagnos som missbruk ska ställas(du kommer inte i närheten)).

Det är många som inte orkar med avtändningarna av amfetamin och tar andra droger för somna.
    Och antar du förstår varför nu.

Själv testat amfetamin i min ungdom, tyckte inte det var så himla skoj och börja pladdra vara pigg på ett onaturligt sätt.
    Och AT var väl inte lika kraftig som din, men tillräckligt att jag vill itne ha en sådan igen.

• klyban

Jo, måste tillägga också, alkohol och ADHD är ingen bra kombo.
    Just för din impulskontroll blir så mycket sämre.
    Och risken för du gör det igen under berusning av alkohol är överhängande.

• Anonym (Aldrig igen)
    klyban skrev 2017-01-07 13:13:14 följande:

Har du amfetamin eller analoger av amfetamin?

Och en sak ska vi göra fullständigt klar, du har inte missbrukat droger(inte enligt sjukvården i alla fall, då de har klara kriterier i hur en diagnos som missbruk ska ställas(du kommer inte i närheten)).

Det är många som inte orkar med avtändningarna av amfetamin och tar andra droger för somna.

Och antar du förstår varför nu.

Själv testat amfetamin i min ungdom, tyckte inte det var så himla skoj och börja pladdra vara pigg på ett onaturligt sätt.

Och AT var väl inte lika kraftig som din, men tillräckligt att jag vill itne ha en sådan igen.

Jag har Elvanse, lisdex amfetamin.

Och nej jag har inte missbrukat droger tidigare, så det är ju synd nu om ambulans personalen skriver att jag tagit tjack så läkaren som har hant om Elvanse ser det, sen håller jag med om att adhd och alkohol inte är en bra kombination, jag har gjort mycket galet på impuls under påverkan av alkohol, dock inget brottsligt eller sjukt.

Jag tänkte dricka alkohol för att lindra avtändningen men eftersom jag inte visste hur man skulle reagera så vågade jag inte, alkohol höjer puls det med.

Det konstiga med mig var att jag blev avslappnad och nästan som alkoholpåverkad när jag tog tjack och absolut inte pigg, men jag tog väl för mycket
  • Påven Johanna II
    Du menar att du använde narkotika och sedan inte mådde bra?
  • Anonym (Aldrig igen)
    Påven Johanna II skrev 2017-01-07 14:50:00 följande:
    Du menar att du använde narkotika och sedan inte mådde bra?
    När jag undrade om någon visste vad det var som hände för det där är vad jag hört inte så vanligt.

Sen ångrar jag mitt beslut djupt, får nästan fundera på om jag ska bli nykterist för kan man göra sådär på fyllan vad stoppar mig nästa gång då när omdömet sviktar samtidigt som någon frågar.

Har som sagt aldrig provat en drog i hela mitt liv, men tydligen är 1 gång tillräckligt för att antingen dö eller bli beroende.

Folk dör ju pga överdoserat amfetamin även fast det är ovanligt, däremot tror jag att man inte ska vara nonchalant bara för att det är svårt att dö.

Är säkert inte så ovanligt att folk får stroke och överlever.
  • Anonym (Nejdå)

Låter som en "vanlig" avtändning. Något som är rejält skrämmande första gången.
    Men nej, du får inga bestående skador, ta det lugnt och du har ju lärt dig en läxa.
    Jag tog amfetamin några gånger när jag var ung, men jag tog alltid sömntabletter efter så jag slapp avtändning. DET är farligare för då är det lätt att fortsätta med sk*ten!

• Queennr1

Inte så smart. Om du tar illegala droger och det kommer till din läkares kännedom så kan det påverka om och hur du får din adhd medicin utskrivet, vilket kan göra livet rätt besvärligt för dig om du exempelvis inte längre får elvanse förskrivet eller kanske bara får hämta medicin för ett par dagar i taget.

• klyban
    Anonym (Aldrig igen) skrev 2017-01-07 14:23:02 följande:
    Jag har Elvanse, lisdex amfetamin.

Och nej jag har inte missbrukat droger tidigare, så det är ju synd nu om ambulans personalen skriver att jag tagit tjack så läkaren som har hant om Elvanse ser det, sen håller jag med om att adhd och alkohol inte är en bra kombination, jag har gjort mycket galet på impuls under påverkan av alkohol, dock inget brottsligt eller sjukt.

Jag tänkte dricka alkohol för att lindra avtändningen men eftersom jag inte visste hur man skulle reagera så vågade jag inte, alkohol höjer puls det med.

Det konstiga med mig var att jag blev avslappnad och nästan som alkoholpåverkad när jag tog tjack och absolut inte pigg, men jag tog väl för mycket

Inte så bekant med den medicinen.
    Och visst det kan bli konsekvenser med din medicinering pga detta.
    Men inte nödvändigtvis, då de på de olika ställena inte alltid kan se vad som hänt på tex AVC.

Kanske låter tråkigt och säga detta, men drogen alkohol är en av de sämsta för det du har.
    Just för impulskontrollen blir obefintlig, och att det blir som det blir som nu och du tar amfetamin fast du egentligen inte vill.
    Eller kan hitta på andra dumma saker.
    Och till än tråkigare saker, och det är vi har massor av kvinnor som är begravda för just denna kombon ADHD och alkohol.
    Men samtidigt så ska man veta det finns massor med ADHD och dricker alkohol som inte hittar på massa dumma saker.

Amfetamin har den effekten med den problematik du har.
    Aldrig funderat på hur man blir som överdoserad, men lugn låter inte som nått som händer för de utan din problematik.

Svar på tråden Provade tjack för första gången, vad fan hände?