• Änglavakt098765456789

Något dåligt händer när jag mår bra

Hej allihopa! 

Jag antar att jag går rakt på sak. Jag upplever att varje gång jag mår riktigt bra, är överdrivet lycklig, eller skrattar typ under en hel kväll och är allmänt töntigt glad, så händer något dåligt. Det hade varit så flera gånger under mitt liv. När jag och mina syskon var ovanligt glada en kväll, när vi skrattade och var busiga, så fick vi ett samtal om att vår farfar hade gått bort samma dag (vi var små men vi blev så klart ledsna ändå). En annan gång gick vår morfar bort och samma sak var det då, att man var så ovanligt glad och skrattade innan. För ett halvår sedan dog min kusin samma natt som jag var kolossalt glad, hängde med mina vänner, skrattade, mådde otroligt bra, och morgonen efter fick man reda på att kusinen hade dött. Varje gång jag skrattar nuförtiden, är sådär ovanligt lycklig, så tänker jag "nu kommer något hemskt hända" och jag slutar med en gång. Jag vet att det inte finns ngn logik i det jag skriver, men i stundens hetta verkar det fruktansvärt logiskt. Det känns som att jag inte kan vara för glad, skratta för mycket, för då kommer någon gå bort. 

Är jag ensam med att känna såhär? Är jag bara töntig? Några tips på vad man kan göra?

• Svar på tråden Något dåligt händer när jag mår bra
  • Mallemamma

Du kanske bara är en väldigt glad och lycklig person? Har du inte varit lika glad vid andra tillfällen utan att något dåligt hänt?

Beklagar dina bortgångna släktingar/vänner!

Men fortsätt vara glad :)

• Meriall

För mig funkar det liknande men omvänt med en annan grej. Om jag har bara pyttelite pengar kvar, säg en femhundring och bränner den på strunt så får jag plötsligt mer pengar (hittar några tusenlappar, får en oväntad gåva etc). Men om jag sparar och snålar händer det inte. Skumt.

• CFly

Du är inte ensam.

Slår nästan aldrig fel att när jag väl får ordning på saker och kan slappa, känna mig nöjd, eller få ledigt inför helgen. 

Då får jag något speciellt att göra som tar bort ledighetsskänslan, hamnar i en konflikt, får specialuppdrag eller något som gör att jag känner mig besvärad. Vet inte hur många helger eller ledigheter detta har dragit ner mig med. 

Ungefär som något ser till att jag inte ska få vara nöjd och glad för då ska något ske. Men om jag redan har bekymmer då kommer inte nya. Men när jag är nöjd och glad då ringer någon och ställer till det timmen innan eller vad som. 

Svar på tråden Något dåligt händer när jag mår bra