• Anonym (Orolig)

Grov rattfylla narkotika

Hej en kompis åkte för ett tag sen dit för grov rattfylla och hen hade även ett gäng olika narkotika preparat i blodet..personen blåste 1,5 promille när polisen tog in hen på stationen. Hen är kallad tilll rättegång snart. Vad kan hen tänkas få för straff? Hen har sen tidigare problem med narkotika och har vid ett tillfälle för ett par år sen åkt dit för ringa narkotikabrott. Även svag för spriten.

• Svar på tråden Grov rattfylla narkotika
  • Anonym (Qwerty)

En kan ju hoppas att hen blir av med körkortet permanent i alla fall...

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-01-06 19:13:46 följande:

En kan ju hoppas att hen blir av med körkortet permanent i alla fall...

Absolut! Hen blev avplockad kortet direkt och lär nog behöva ta om de sen när hen får. Som man bäddar får man ligga
  • Anonym (Ex)

Mitt ex körde rattfull och blev tagen med 0.99 promille. Han blev av med körkortet i 365 dagar så han behövde inte ta om det. Han fick betala 500:- i böter till brottsofferfonden och så fick han 50 timmars samhällstjänst. Han riskerade dock fotboja eller 2 månaders fängelse men tingsrätten ansåg att han var ångerfull och inte skulle göra om samma misstag igen.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Ex) skrev 2017-01-06 19:25:31 följande:

Mitt ex körde rattfull och blev tagen med 0.99 promille. Han blev av med körkortet i 365 dagar så han behövde inte ta om det. Han fick betala 500:- i böter till brottsofferfonden och så fick han 50 timmars samhällstjänst. Han riskerade dock fotboja eller 2 månaders fängelse men tingsrätten ansåg att han var ångerfull och inte skulle göra om samma misstag igen.

Hej! Okej. Jag hoppas i alla fall att denna personen får behandling i alla fall.. ???? de skulle behövas.
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Ex) skrev 2017-01-06 19:25:31 följande:

Samma "misstag"?!? Sätter man sig bakom ratten med över en promille i blodet så är det fan inget jäkla misstag!

Och ja, om han inte blev tagen av polisen direkt efter att han vridit om nyckeln så hade han över 1 promille i blodet när han tyckte att det var en förträfflig idé att köra bil.
  • Kerubmamman

Som jag förstått det kan man dömas till vård. Men jag gissar att det finns mängder av parametrar som rätten tar hänsyn till. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Orolig)
    Kerubmamman skrev 2017-01-06 19:31:25 följande:

Som jag förstått det kan man dömas till vård. Men jag gissar att det finns mängder av parametrar som rätten tar hänsyn till. 

Ja. Jag hoppas det. De är nog enda chansen hen kommer till insikt om sina problem.
  • klyban

Nu vet jag inte vad det är för narkotika det gäller, och det finner jag rätt ointressant som så.
    Har man 1,5 promille i blodet, så kommer det få en del konsekvenser.
    Och sen är man totalt livsfarlig med alkohol i blodet.

Och man behöver inte gå längre än alkoholen och inse det är en person som ska få bli av med körkortet, dock Brukar detta inte hindra denna grupp.
    Och gissar på att personen har en diagnos också, antagligen som ger en del impulskontrollproblem som sen ökas med alkoholen.

Har man återkommande rattfyllor, så kommer man puttas upp i skalan sakta men säkert.
    Men ibland känns detta som ett lotteri, så man vet aldrig innan dom har fallit.

• Anonym (Ex)
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-01-06 19:30:41 följande:

Samma "misstag"?!? Sätter man sig bakom ratten med över en promille i blodet så är det fan inget jäkla misstag!

Och ja, om han inte blev tagen av polisen direkt efter att han vridit om nyckeln så hade han över 1 promille i blodet när han tyckte att det var en förträfflig idé att köra bil.

Ja jag säger inget annat. Jag säger vad tingsrätten ansåg. Han hade dessutom inte druckit på en stund så hade polisen tagit honom så fort han satte sig i bilen hade promillen varit betydligt högre.
Svar på tråden Grov rattfylla narkotika