• tjejen88

11månaders med sömnproblem???

Hej! Behöver lite hjälp och tips... vår 11månaders flicka är så svår att få att sova längre stunder själv! Vi söver runt 18.30 på kvällen, ger då en flaska välling och lägger oss bredvid henne i vår säng tills hon somnar, sen lyfter vi över henne till hennes spjälsäng. Sen går det allt ifrån 15-60 minuter tills hon vaknar igen (inte ledsen utan ställer sig upp och vill komma upp) och då får vi börja om igen... så här kan vi hålla på flera gånger på kvällarna tills hon somnar "ordentligt"...Så hela kvällarna går till att söva om och om och man får inte en sekund själv! Är det bara vi som har det så här? Vad beror det på? Hon är väldigt trygg och glad och nöjd annars men när det kommer till sömnen känns det som ett kapitel för sig! Det gäller även på dagen att hon sover bäst bredvid mig i stora sängen, då kan hon sova 2timmar på dagen men lägger jag henne i hennes säng eller vagnen ute sover hon ofta högst 30minuter. Så gott som varje natt sover hon i våran säng när vi väl gått och lagt oss och det är hon van vid sen hon kom. Men Hon har också haft en period nu när hon far runt mycket i sängen, kan inte ligga still, som om hela kroppen "spritter" och bökar runt, vaknar mycket och sätter sig upp och man får lägga en hand på henne och visa att vi är där för att hon ska somna om, i natt har hon gjort så minst 1gång i timmen?! Sen äter hon fortfarande på natten, har man tur äter hon bara en gång från 18.30-07.00 men ibland vill hon ha mat upp till 4gånger under den tiden? Undrar mest bara om någon känner igen sig eller om det bara är vi som har det så här? Tacksam för svar

• Svar på tråden 11månaders med sömnproblem???
  • Februari16

Här är en till som har det så.. Fast min pojke vaknar och är ledsen flera gånger varje natt. Ibland går det att vagga om honom i sängen (hurra för vyssan lull-tassar!) men oftast krävs det att han får komma upp och amma för att kunna somna om. Jag hoppas att det är en fas men just nu känns det ändlöst.

• kixan

Jag tycker det låter som att ni söver för tidigt.. Om mina barn har vaknat och inte velat somna om direkt efter max 1 timme när jag lagt dem på kvällen ser jag till att de får vara vakna längre istället.
    Att inte vilja sova själv på dagen låter inte direkt konstigt, det ger sig med tiden. :) Sluta äta på natten har vi hjälpt barnen att sluta med runt 18 månader.

A -03, F -05, V -10, S -14
  • Majken03

Prova att strunta i vällingen. Mkt snabba kolhydrater som inte mättar alls länge. Ge nåt annat till kvällsmat.

• tjejen88
    kixan skrev 2017-01-06 22:52:19 följande:

Jag tycker det låter som att ni söver för tidigt.. Om mina barn har vaknat och inte velat somna om direkt efter max 1 timme när jag lagt dem på kvällen ser jag till att de får vara vakna längre istället.
    Att inte vilja sova själv på dagen låter inte direkt konstigt, det ger sig med tiden. :) Sluta äta på natten har vi hjälpt barnen att sluta med runt 18 månader.

Tack för bra tips Varför vi lägger så tidigt är för att hon redan vid 18.00 är precis färdig, gnuggar sig i ögonen, gnällig och riktigt trött... så det är en utmaning att "hålla" henne vaken längre? Hur gör man då? Hon sover och äter så otroligt dåligt på dagarna just nu så hon är mest trött och grinig hela tiden vet att de har en stor utvecklingsfas i den här åldern, men man tycker ju så synd om dem? Hur hjälper man dem på bästa sätt? Förutom trygghet, närhet, kärlek, osv?
  • tjejen88
    Februari16 skrev 2017-01-06 21:11:57 följande:

Här är en till som har det så.. Fast min pojke vaknar och är ledsen flera gånger varje natt. Ibland går det att vagga om honom i sängen (hurra för vyssan lull-tassar!) men oftast krävs det att han får komma upp och amma för att kunna somna om. Jag hoppas att det är en fas men just nu känns det ändlöst.

Tack för att du delar med dig... och håller med dig. Hoppas också att det är en fas just nu för man är precis slut, vaknar ca 2gånger i timmen hela nätterna och så här har det varit länge nu... de små liven <3
  • kixan
    tjejen88 skrev 2017-01-07 03:24:41 följande:
    Tack för bra tips Varför vi lägger så tidigt är för att hon redan vid 18.00 är precis färdig, gnuggar sig i ögonen, gnällig och riktigt trött... så det är en utmaning att "hålla" henne vaken längre? Hur gör man då? Hon sover och äter så otroligt dåligt på dagarna just nu så hon är mest trött och grinig hela tiden vet att de har en stor utvecklingsfas i den här åldern, men man tycker ju så synd om dem? Hur hjälper man dem på bästa sätt? Förutom trygghet, närhet, kärlek, osv?
    Om ni dels får henne att sova bättre på dagarna så borde ju kvällarna bli bättre, antingen om ni sover tillsammans på dagen, eller så kan ni ju prova med sjal eller sele, mina ungar har oftast sovit på min rygg medans jag varit ute på promenad eller pulat runt hemma på dagarna, då har de sovit gott och länge i sträck. På kvällen kanske det kan funka att ta ett bad eller nåt annat som hon tycker är extra kul för att hon ska orka hålla sig vaken lite längre?
Svar på tråden 11månaders med sömnproblem???