• Anonym (Bacillrädd styvmorsa)

Kräkfest i fjällen?! Vad hade ni gjort?

Ok, sitter här hemma i soffan och panikar... Vi bor ihop och har varsit barn samma veckor. Allt funkar bra och det är happy family. Sambons ex barnets förälder ringde i söndags och undrade om barnet skulle komma på måndagen pga att syskonet där hemma kräkts hela natten.. Jag föreslog för sambon att vi skulle ha kvar henne alt att hon skulle åka till farmor och farfar då det ändå inte är någon skola.. Men han sa att hon måste få träffa sin mamma också och att han behöver jobba. Vi åker till fjällen imorgon så hon skulle bara hinna vara hos mamma 3 dagar. Jag sa att detta riskerar hela resan för henne.. Tänk om hon blir sjuk och ej kan följa med?! Hans svar var att ingen av de vuxna insjuknat och att jag överdriver. Så barnet åker till sin mamma. Igår ringde mamman och berättar att hon spyr som en gris( mamman inte dottern) och nu ska vi åka till fjällen imorgon på morgonen.. Suck.. Känns som om barnet kommer börja spy i bilen upp typ.. Det har ju verkligen inte gått 48 h sen mamman började spy. Kompromissade med sambon och sa att vi hämtar henne inte ikväll. Vi plockar upp henne påvägen imorgon. Mitt barn kom ikväll. Vi har längtat så mycket efter denna resa och mitt barn vill ju verkligen ha med sin bästis ( bonussyskonet) till saken hör också att vi ska åka med svärisarna ( farmor och farfar) samt farbrorn och hans sambo. Men till dom får jag absolut inte säga ngt om magsjukan vilket känns helt fel. Känns som om det blir spyfest uppe i stugan med alla.. Men känner inte heller att jag kan förbjuda hans barn att följa med... Vet varken in eller ut.. Vad hade ni sagt/gjort?! Önskar så att han lyssnat på mig och inte skickat dit barnet när dom hade magsjuka där 3 dagar innan vi ska åka...

• Svar på tråden Kräkfest i fjällen?! Vad hade ni gjort?
  • Anonym (Roxi)

Jag tycker att ni ska åka men att din sambo får vara beredd på att sätta sig i bilen och åka hem med det kräksjuka barnet så fort sjukdomen bryter ut, om det händer. Omedelbart. Då minskar risken för att alla andra också smittas men ni behöver inte förstöra resan i förväg. Förstås inte en rolig biltur för din sambo och hans barn, men nåt kan han väl ha för sin dumhet.

Ja det låter klokt, då får man bara hoppas att hon inte börjar spy i bilen dit för då är vi körda..: Vill bara rycka på axlarna och tänka att det är värt att åka än att ta ut oturen i förskott... Men känns så otroligt sannolikt att det bryter ut närsom... Svärisarna skulle nog tycka att det är ok, då dom älskar sitt barnbarn och hon är deras prinsessa.. Skulle vårda henne på stört men vet att farbrodern är jätterädd för att bli sjuk och det är det i det hela som känns så fel också.. Att mörka det för dom andra i släkten...

Ingen mer som är vaken och har synpunkter? Svårt att sova här...

• Anonym (Stanna hemma)

Din sambo stannar hemma med henne. Han valde att skicka dit henne då får han stå för ev konsekvenser också alltså skippa fjällen för att sköta barn och minska smitta. Fult att ta med ett barn med magsjuka och inte berätta för dom andra som ska åka med.

• Anonym (Nähä fy fan)

Dumt! Extremt dumt att skicka henne. Magsjuka/vinterkräksjukan är väldigt smittsamt. Hade ni varit min familj hade jag inte ens velat att ni saltlake med till stugan just pga smittorisken.
    Din man får köra hem med barnet och torka spya i bilen.
    Det är hans dumhet! Och stackars barn om hon nu blir smittad pga sin pappa dumhet.

Svar på tråden Kräkfest i fjällen?! Vad hade ni gjort?