• Elieu

Får man välja donator?

Hej!

Det har relativt nyligen tagit slut med min fästman, pga att vi inte alls är på samma plats i livet, jag vill jättegärna ha barn, han ville det med men är inte lika engagerad så kändes inte rätt. Och jag vill inte vänta för länge, (redan hållt på det i flera år) för jag har pcos och jätterädd för att jag aldrig ska kunna få barn om jag bara tar det som "det händer när det händer". ????

Så funderar nu på att få min största önskan uppfylld, fast med donator istället.

Min fråga är, får man reda på vad ens donator har för ursprung, eller rättare sagt, får man välja? eller får man ta det som erbjuds så att säga?

Jag har pratat med mina vänner om saken men ingen av oss vet riktigt, har försökt kolla runt efter svar med men inte hittat något alls, så är det någon vänlig själ som har något svar på min lilla fråga? ????

Tack på förhand!

• Svar på tråden Får man välja donator?
  • viseversa

Tror inte man får se bilder på männen i fråga men man får nog veta ursprung,ögonfärg,hårfärg,utbildning,jobb,intressen och annat relevant.

Vore ju konstigt annars. Så du får nog välja efter det. Såg en dokumentär om detta för ett tag sen och då var det så i alla fall.

• Calliope

Om du gör insemination på klinik i Sverige får du inte välja donator.

Åker du till Danmark kan du välja ut en donator själv på någon av spermabankerna. Billigast blir en anonym donator med basinformation. Då får du reda på ögonfärg, hårfärg, längd, vikt och yrke.

Dyrast är en öppen donator med utvidgad profil. Då får du mer utförlig information om donatorn samt bebiskort.

• Biet

Till viss del får du nog lite välja hur donator skall se ut i Sverige med men inte så mycket. Du kommer inte att veta så mycket om honom.

Dessutom är det långa köer i Sverige med att få hjälp till assisterad befruktning.

Danmark kan då vara ett alternativ om du har råd. Där har du möjlighet att välja mellan anonym eller öppen donator.

Annars är ett annat alternativ som trådskaparen ovan att köra privat heminsemination. Det är troligtvis billigast och snabbast.

• Anonym (..)

Inte alls svar på din fråga, men jag har själv PCOS och tänkte bara nämna att även om det betyder att man har svårare att bli gravid på naturlig väg så betyder det också att man oftast har funktionsdugliga ägg/är fertil högre upp i åldrarna än andra.  

• Anonym (ölkjhg)

Som övriga säger; i Sverige får man inte välja i samma utsträckning, men iaf par kan få välja utseende som stämmer med manen som kommer att bli barnets pappa.

• Anonym (Olika)

Det beror ju på om du väljer att göra det i Sverige, utomlands, eller hemma. Om du går via svenska kliniker är det läkaren som väljer ut en passande donator. På Cryos spermabank (där du kan beställa sperman till klinik i exempelvis Danmark eller för heminsemination) kan du exempelvis styra lite mer. Där får du tillgång till bilder på donatorerna som små barn, du kan även höra deras röster och läsa personlig information om dem.

• Aliona

Skulle inte rekommendera det dock eftersom donatorn då får vårdnadsrättigheter. Och det går inte att skydda sig om han väljer att kräva sin rätt till barnet.

53779 skrev 2017-01-06 21:28:42 följande:

Ett alternativ är ju privat donator och heminsemination.

Då har du goda möjligheter att välja själva och kunna få en hel del information om donatorn.

Svar på tråden Får man välja donator?