• Anonym743

Begravning och tillsagd av en familjemedlem

Min mammas man gick bort och nu fick hon reda på att hon inte är välkommen till begravningen. Den bortgångnes far har aldrig kommit överens men mamma. De var tillsammans över 20 år, jag tycker att jag och mamma bör gå men är lite osäker, jag vet att man "får" gå men bör man?

• Svar på tråden Begravning och tillsagd av en familjemedlem
  • Millan644

Ni bör defintivt gå! Handlar ju om din mammas man, att få ta farväl. Har inget med hans pappa att göra. Väldigt oförskämt att komma med sådana krav! Din mammas man valde att spendera 20 år av sitt liv tillsammans med din mamma, säger ju en del om vad han velat och önskat så att säga.

• Anonym (N)

Klart ni ska gå. Din mamma är ju den som var närmast honom...

• sextiotalist

Om de var gifta så är det din mamma som faktiskt har beslutanderätt över begravningen. Om de inte var gifta, hans barn.

Självklart ska din mamma vara med på begravningen

• Anonym (Gghh)

I kyrkan får alla komma, så gå åtminstånde dit.

• Anonym (C)

Du skriver "man", var de gifta?

• Poppy75

Klart hon skall gå. Prata med prästen innan, de har ofta erfarenhet av det mesta och kan förhoppningsvis hjälpa er att hantera situationen.

• smulpaj01

Vet du var och när begravningen kommer hållas?
    Jag fick inte gå på min bästa väns begravning för hennes föräldrar. Vi var som systrar och pratade med varandra dagligen i 25 år. De höll begravningen hemlig! Vidrigt!

• Anonym (Gå om ni orkar)

Självklart ska ni gå på begravningen. Det kan ingen förhindra

Din trådstart är lite otydlig tycker jag. Du skriver "mammas man", men inte att de var gifta eller sambo, utan att de var tillsammans i över 20 år. Jag utgår ifrån att de inte var gifta, eftersom det verkar som att din mamma inte håller i begravningen, utan mannens far/anhöriga. Ingen har rätt att neka er komma till kyrkan.

• M1rella
    smulpaj01 skrev 2017-01-03 10:18:03 följande:

Vet du var och när begravningen kommer hållas?

Jag fick inte gå på min bästa väns begravning för hennes föräldrar. Vi var som systrar och pratade med varandra dagligen i 25 år. De höll begravningen hemlig! Vidrigt!

Det var nog inte så att du inte fick gå, utan att de valde att ha begravningen i stillhet med de närmast anhöriga. Inget ovanligt alls. Och som bästa vän tillhör du inte de närmst anhöriga.
  • smulpaj01
    M1rella skrev 2017-01-04 12:30:37 följande:

Det var nog inte så att du inte fick gå, utan att de valde att ha begravningen i stillhet med de närmast anhöriga. Inget ovanligt alls. Och som bästa vän tillhör du inte de närmst anhöriga.

Min vän hade vänt sig i graven om hon haft någon och vetat detta. Jag stod henne allra närmast!

Utom möjligen den stackars dottern som efter att ha suttit bredvid sin döda mamma i 2 dygn nu är föräldralös!
Svar på tråden Begravning och tillsagd av en familjemedlem