• Förstagångspappa

Vaknar varje timme av gaser och skriker!

Som rubriken lyder så vaknar vår 8-månaders son av (vad vi tror) magsmärtor som en följd av mycket gaser I magen. Han pruttar och skriker tills det mesta är ute, sedan kan han antingen sövas om I bärsele eller via amning hos modern. Sen tar det mellan 30-90 minuter så är det dags igen. Från att han somnar kring 19:30 tills han vill gå upp runt 06.30 håller det på.
    Vi är nu inne på vecka nummer sex och jag och modern går rejält på knäna.

Sonen äter gröt till frukost, ammar mellis, burkmat och frukt till lunch, ammar mellis, gröt till kvällsmat och ibland ammas han tills sömns och ibland vagas han till sömns I bärselen. Dessa två sätt är de enda som fungerar från I stort sett dag ett.
    Han får nu Miniform 20 droppar vid måltid och när modern kommer ihåg på natten, samt Sempers magdroppar en gång om dagen.

Han har inte mycket gaser på dagen och aldrig ont utav dem, han bajsar 2-3 gånger per dag. I övrigt är han en väldig glad och livlig pojke som växer och går upp bra I vikt.
    Han vägrar både flaska och napp så det är inga alternativ.

Vad ska vi göra för att få han att sova lite bättre på nätterna och slippa magont och gaser? När vi vänder oss till Bvc känns det inte som de riktigt förstår vårt problem och de tycks tycka att man bör vänta och se med det mesta.  

Vi har provat att ge han magmassage innan lägning och se till att han bajsar/pruttar ordentligt innan natt.
    Testat att inte låta honom amma på kvällen och första delen av natten och då kämpat med bärsele men ändå har han fortsatt vakna av gaser.
    Vi testar från och med idag mjölkfritt. (Detta testade vi även under tredje månaden pga av magont utan resultat så tror inte på detta men vill vara säkra).
    Testat att använda pysventil på kvällen och på natten men hjälper ju först när han vaknar, verkar även som om gaserna "sitter" längre upp I tarmen.

Har ni tips eller råd på vad man kan göra eller vart man kan vända sig?

Tack på förhand.

//Förstagångspappa

• Svar på tråden Vaknar varje timme av gaser och skriker!
  • Aileen Allannah

En del barn får ont i magen av Minifom, finns heller inga bevis på att det skulle fungera som det är sagt, så ta bort det. Är det mjölk han inte tål så kommer det dröja ett tag innan ni märker någon skillnad, viktigt är ju att precis ALLT han får i sig är fritt från mjölkprotein, även bröstmjölken. Läs på ordentligt.

I övrigt låter det ju som att ni gör väldigt mycket för att han ska slippa ha ont, fortsätt med det. :)

• Anonym (Emma)

Vår 7 mån får ont i magen av gröt. Det är jobbigt för magen att bearbeta tror jag. Hon får bara små portioner ibland. Testar välling istället nu. Kanske kan vara det om han får gröt både morgon och kväll.

• Aileen Allannah

Emma - välling och gröt är samma sak, bara mer utspätt i välling. Kan vara bra att tänka på. Får barnet ont i magen av det ena är det troligt att det får det även av det andra.

• Anonym (Emma)

Såg nu att han vägrar flaska så då föll ju välling som alternativ... Men om jag var ni skulle jag prova ta bort gröt ett par dagar och se om det blir skillnad.

• Anonym (Emma)
    Aileen Allannah skrev 2017-01-02 14:51:56 följande:

Emma - välling och gröt är samma sak, bara mer utspätt i välling. Kan vara bra att tänka på. Får barnet ont i magen av det ena är det troligt att det får det även av det andra.

Nej det är inte samma, jo i allergisynpunkt, men gröt är mycket jobbigare för magen att bearbeta, det är det jag menar.
  • Anonym (Emma)
    Aileen Allannah skrev 2017-01-02 14:57:03 följande:

Javisst, men gröt är inte särskilt svårsmält.

Du behöver inte rätta mig. Ts bad om råd och jag talar av egen erfarenhet då vi varit i liknande situation. Det blev bättre när vi slutade ge så mycket gröt.
  • Mandelkanel

Ja prova ta bort gröten. Blir det bättre då så ska ni även fundera på om det kan vara glutenintolerans. Men små barn kan bli hårda i magen av gröt också.

• Förstagångspappa

Första natten utan kvällsgröt, inget resultat.. Han sov iofs två timmar första passet vilket fick mig att tro att YEEESS det funkar nog, sen har han fortsatt vakna en gang I timmen men med ev. något mindre gaser. Kör på en natt till och håller tummarna!

Idag ska som sagt modern ner till Bvc för att diskutera mjölkallergi, känns dock knepeigt att det enbart skulle visa sig på natten..  

• Africa82

Hej!

Känner igen mycket av det du skriver.

Jag kontaktade en barnläkare tillslut och efter tester visade det sig att mitt barn var allergisk mot mjölkprotein och ägg.

Så ett besök hos en barnläkare kan verkligen rekommenderas :) min dotter blev ett helt annat barn efter att vi uteslutit mjölkprotein och ägg :) lycka till!

• Förstagångspappa

Tänkte jag skulle uppdatera lite om läget på vår lille grabb.

Efter att helt tagit bort havregröt från menyn och är allmänt försiktiga med att ge han spannmål under dagen så har gaserna minskat drastiskt. Visst, det kommer både fisar och pruttar då och då men det ska det ju göra :) Han sover fortfarande ganska oroligt men mycket bättre än tidigare och vaknar inte alls med smärta längre.

Vi provade att ge han lite bröd en kväll och PANG så var det på nytt en natt fylld av gaser. Nu håller vi oss ifrån spannmål tills han åtminstone är året fyllt.

Kan bara råda föräldrar I samma sits att fortsätta prova att utesluta olika saker, visst det är lite krångligt men så värt när man till slut prickar rätt!

Svar på tråden Vaknar varje timme av gaser och skriker!