• Svar på tråden Hur gör ni med alla lovdagar - barnen har ju ledigt jättemycket!
  • viseversa

eftersom det inte går att ta ledigt så mycket så är dom såklart på förskola/fritids när vi jobbar. Nu är jag dock föräldrarledig med 3 mån bebis och då är barnen hemma alla lov även förskolebarnen är hemma när storasyskonen har lov. 

• Fjäril kär

När jag själv var barn var min storebror och jag hemma tillsammans på loven då föräldrarna jobbade eller så åkte jag till typ mormor eller så kom äldre släktingar på besök.

Samma har jag gjort med mina egna barn. I dagisålder har de inget behov av sportlov etc och har inte varit ledig mer än nödvändigt.

Jag kan inte riktigt förstå hur detta kan vara ett problem?

• Caanje

Vad tycker dina barn om att gå till förskola/fritis när andra är lediga? Mina barn är inte särskilt peppade.

• Cecese

Jag pluggar och är inne på 4e året vilket har underlättat för jag har varit ledig när barnen har varit lediga. I sommar tar jag examen och ska börja jobba. Det betyder att barnen kommer att få vara hemma ensamma när det är lov eftersom jag inte har semester. Deras pappa har 4 veckor ledigt på sommaren men resten får de vara hemma själva. Finns ingenstans att ha barnen när det är lov eftersom eftis är stängt då och det kostar för mycket att anställa en barnflicka. 

• Tramptass

Har 25 semesterdagar och förstår ärligt inte problemet. Barnen får vara på förskola eller fritids tills de uppnår den ålder då de kan vara hemma själva. De får lära sig att ledigt från skolan inte automatiskt innebär semester i fjällen eller massa andra jippon.

De tar inte skada av att "bara vara hemma". Jag var för det mesta "bara hemma" oavsett om mina föräldrar var lediga eller ej och hade sällan tråkigt. Jag hade fantasi och lekte hela dagarna både själv och med mina kompisar. Problemet kanske är att dagens barn sällan får ha tråkigt så de lär sig att aktivera sig själva.