• cndks

Vill bli vegitarian (Gastric Bypass)

Hej, mitt namn är Malin.

Jag är Gastric Bypass opererad och har efter det helt tappat suget efter kött! tycker inte det smakar gott längre.

Så jag funderar på att bli vegetarian. Alltså att jag vill byta ut just köttet i min vardag (kommer fortfarande använda mig av ägg, mjölk osv - men inte kött)

Vet inte så mycket om just vegetarians kost... och på grund av min operation så är det EXTREMT viktigt att jag får i mig ALLA behövande ämnen.

Så min första fråga är: Kan jag sluta med kött trotts att jag är opererad? För har hört många säga att jag inte kan det och kommer ihåg från sjukhuset då läkarna kommentera att jag måste äta mycket kött nu efter operationen för att få i mig dem viktiga ämnena... men jag vägrar tro att det är omöjligt för mig att bli vegetarian?

Sen medans vi ändå är inne på ämnen tar jag även gärna emot kosttips... vad äter ni för att få i er alla viktiga ämnen? hur lägger ni upp vardagskosten?

(OBS!!! SJÄLVKLART kommer jag rådfråga både mina läkare och dietist innan jag ändrar i min kost! vill bara höra era åsikter och erfarenheter först)

• Svar på tråden Vill bli vegitarian (Gastric Bypass)
  • Långbenopluto

Klart du kan bli vegetarian om du vill, se bara till att få i dig produkter med HÖG proteinhalt så går det alldeles utmärkt.

• Hannama88

Är också gbp opererad och äter efter det mindre kött då jag har svårt att äta det helt enkelt. Färs, korv och kyckling går bra men biff och kotlett går bara inte.

Anyhoo, klart du kan bli vegetarian. Finns massor med vegetariaka källor till både protein och annat du behöver, gäller bara att läsa på och lära sig vad som innehåller vad och vara supernoga med vitaminer och annat som du ändå måste ta. Prata med dietisten, det är liksom deras jobb så de kan det där med tillskott etc.

• Ominous

Det finns många grupper på facebook för inspiration och hjälp/tips för att bli vegetarian. Det finns bland annat "Vegetarianer och veganer i Sverige" och "vad lagar du för veganmat idag?". Den sistnämnda är vegansk och inte lo-vegetarisk(mjölk och ägg), men det är en väldigt bra grupp för inspiration då folk endast publicerar bilder på sin mat och recept.

Protein är inget du behöver orora dig för, det är omöjligt att få i sig för lite av sålänge man faktiskt äter något. Men däremot är järn, D-vitamin och B12 väldigt viktig om du gjort en bypass, men det antar jag att du redan äter? Finns inget ämne som saknas i lo-vegetarisk kost man måste ersätta, men det är ofta bra att försäkra sig med kosttillskott oavsett kost. B12 bör alla ta eftersom man inte kan överdosera och problemen som uppstår vid b12-brist är fruktansvärda. 

• Guggies

Du behöver tänka på att få i dig tillräckligt med järn. Det finns i tex spenat, broccoli, grönkål och baljväxter. Upptaget av järn förbättras om du samtidigt äter c-vitamin. Så en frukt efter maten kan passa bra.

Jag har aldrig hört talas om att ngn vegetarian har drabbats av proteinbrist, men visst är det viktigt att få i sig. De flesta köttätare äter idag långt mer protein än de behöver, så tänk inte att du behöver få i dig lika mycket protein som en vanlig svensk köttätare.

Fett är också viktigt. Jag lagar all min mat i rapsolja som är både nyttigt och miljövänligt. Det ger omegafetter också.

I ditt läge hade jag nog pratat med en dietist som kan just gastric bypass.

Svar på tråden Vill bli vegitarian (Gastric Bypass)