• NinanaMama

Varför UL v.18 om abortgräns är samma vecka?

Jag har alltid undrat det här. Man får i dom flesta kommuner inte se något ultraljud förrän tidigast v.18. Om man nu ser att det är något fel på barnet hur ska man hinna abortera innan gränsen är nådd. Klart man kan ju ansöka om tillstånd, men om fostret inte är livsdugligt så är väl desto tidigare desto bättre? Har själv aldrig gjort en abort men hjälp med samtal och dylikt åt kompisar, är inte så insatt. Någon som vet får gärna förklara det för mig om det finns någon vettig anledning. 

• Svar på tråden Varför UL v.18 om abortgräns är samma vecka?
  • Linnis92

Skulle det vara att barnet är sjukt så får du abortera till vecka 22. Men efter vecka 18 behöver du ha Socialstyrelsens tillstånd.

• Linnis92

Och att man väntar så långe som möjligt är för att se så mycket som möjligt. Kan finnas sjukdomar som syns i vecka 19 men inte i vecka 12.

• Anonym (B)
    NinanaMama skrev 2017-01-02 11:58:17 följande:

Jag har alltid undrat det här. Man får i dom flesta kommuner inte se något ultraljud förrän tidigast v.18. Om man nu ser att det är något fel på barnet hur ska man hinna abortera innan gränsen är nådd. Klart man kan ju ansöka om tillstånd, men om fostret inte är livsdugligt så är väl desto tidigare desto bättre? Har själv aldrig gjort en abort men hjälp med samtal och dylikt åt kompisar, är inte så insatt. Någon som vet får gärna förklara det för mig om det finns någon vettig anledning. 

Är inte alls expert på detta, men tror att det har och göra med att desto senare det är desto bättre kan man upptäcka eventuella fel, samtidigt om något skulle vara fel har man några veckor att ta ytterligare tester samt ansöka om tillstånd och genomföra en abort om det blir aktuellt. Alltså handlar det inte så mycket om livsduglighet (för den inträffar ju rent vetenskapligt inte förrän tidigast runt v.22).
Svar på tråden Varför UL v.18 om abortgräns är samma vecka?