• Anonym (Bonus)

Hur hanterar man en sjuk bioförälder?

Det här är nytt för mig och jag har så svårt att förhålla mig till den här situationen.

Min man har två barn sedan tidigare äktenskap. Umgänget har fungerat bra tills för några månader sedan, då han betalat av sin del av de lån från tiden det begav sig.

Nu är allt åt helvete. Barnen kommer hit på hennes villkor. Vi får inte lämna hemmet utan mammans godkännande och hon kräver att de ska vara kontaktbara via deras paddor under all vaken tid.

De helger som vi har haft ett muntligt avtal om kan hon ändra med kort varsel. Nu har det visat sig att hon har bokat in aktiviteter för barnen varje lördag, som vi förväntas köra 7 mil för. Det betyder att de inte har en enda kravlös umgängesdag med sin pappa.

Pappan bröt ihop i förrgår kväll när barnen lagt sig och bara grät. Jag känner mig otillräcklig och ivägen. Vågar inte ta mig an tjejerna ordentligt eller sätta gränser, för deras mamma vänder allt jag gör till något negativt. Att de måste lägga sig på kvällarna är mitt påhitt. Överlåter allt det till min man numera.

Äldsta tjejen har blivit tillsagd att hon inte får tappa sin lösa tand när hon är här. Tanden trillade givetvis ut när hon åt, vilket ledde till en ledsen tjej som inte vågar åka tillbaka till mamman.

Mamman har träffat en ny man som har varit otrogen och skickat bilder på sitt kön till unga tjejer på nätet. De bråkar så att flickorna vaknar på nätterna och blir rädda. Mamman har berättat för mig att hon inte har råd att kasta ut honom, att hon behöver honom för att ha råd att bo kvar. Vid ett tillfälle berättade hon att hon varit tvungen att gå och kräkas efter att de haft sex. Hon mår såklart jättedåligt och nu går allt ut över barnen.

Det är så mycket som hänt, men det här är en liten del av allt. :/ Vad sjutton kan man göra??!

• Svar på tråden Hur hanterar man en sjuk bioförälder?
  • Anonym (B)

Du kan nog inte göra så mycket mer än att vara ett stöd åt honom och hans barn sen tidigare.

• Anonym (Bonus)
    Anonym (B) skrev 2017-01-01 23:21:16 följande:

Du kan nog inte göra så mycket mer än att vara ett stöd åt honom och hans barn sen tidigare.

Om jag frågar såhär, vad kan HAN göra åt situationen? Som det är nu mår alla dåligt.
  • Anonym (B)
    Anonym (Bonus) skrev 2017-01-01 23:26:48 följande:

Om jag frågar såhär, vad kan HAN göra åt situationen? Som det är nu mår alla dåligt.

HAN kan ju försöka att prata med henne till att börja med.

Nästa steg kan ju bli att han vänder sig till Tingsrätten för att stämma henne på vårdnaden av barnen.

Du kan som du redan gör,visa att du bryr dig.
  • Chianti

Pappan kan skita i allt mamma säger. Hon bestämmer inte över barnen på hans tid. Punkt. Och så länge han inte tar till sig det så kommer hon förstöra för er. Ta fighten istället, förklara att ni inte tänker lyssna på henne och att hon får acceptera det. Sen blir det massa tjafs ett tag men härda ut så kommer hon lessna på att tracka er.
    Vad gäller oron för hur mamman hanterar barnen så kan ni ta upp det med henne. Hjälper inte det är orosanmälan till soc nästa steg.

• Anonym (Linda)

Först och främst vad ni gör i ert hem bestämmer inte hon. Hon äger inte barnen. Att barnen bor i ett hem där de vaknar flera gånger pga bråk som mamman och hennes nya har är inte ett sunt hem och jag hade samlat bevis och anmält till soc

• Tow2Mater

Hon gör som hon gör för att pappan tillåter det. Han får väl sätta ner foten och säga nej till henne.

• Anonym (Agera snarast)

Pappan får väl rycka upp sig och ta tag i det här. Det har ju varit så här i flera månader.Visa lite pondus istället för att sitta och lipa. Tala om för mamman vad det är som gäller. Hon kan inte diktera några villkor. Hon beter sig väl så här för att hon kan.  Med en sån mor, så får han väl visa sina barn att de har en far att räkna med. Du ska inte lägga dig i detta.

• Anonym (.../...)

Om pappan är sjuk ska han såklart söka hjälp!
    Kanske är tryggare att barnen stannar hos mamman tills han mår bättre!

• Anonym (Öh)
    Anonym (.../...) skrev 2017-01-02 00:18:41 följande:

Om pappan är sjuk ska han såklart söka hjälp!

Kanske är tryggare att barnen stannar hos mamman tills han mår bättre!

Skämtare där.

Ts: din sambo bör givetvis driva detta rättsligt.
  • hammarhajen

Om det är sant det som står i tråden skulle jag säga att det är dags för en soc-anmälan. Det du beskriver är inget tryggt hem, inget barn ska börja gråta av rädsla för att mamma ska bli arg för att det tappat en tand på "fel" adress.

Svar på tråden Hur hanterar man en sjuk bioförälder?