• Stilla

Kan en jur.kand anses jävig på samma grunder som en advokat?

Hej!
    Jag har ett ganska så solklart fall av jävigt ombud.. men när jag nördat in mig i advokatsamfundets riktlinjer och disciplinnämndens tidigare fall och fått ännu mer vatten på min kvarn så ser jag att ombudet är en jur.kand och inte advokat..
    Till vem anmäler jag då?

• Svar på tråden Kan en jur.kand anses jävig på samma grunder som en advokat?
  • sassa078

I vilket sammanhang har ombudet varit jävigt? Är det i domstol bör du kunna anmäla det dit. Annars finns det väl inget speciellt ställe du kan anmäla en jur.kand till det är ju bara ett samlingsnamn för alla som någon gång tagit en juristexamen.

• sassa078

Rättar mig själv jurist är ett samlingsnamn och jur.kand står för juris kandidatexamen som visar att personen har yrkesexamen.

• Kjell2
    Stilla skrev 2017-01-01 11:30:13 följande:

Hej!
    Jag har ett ganska så solklart fall av jävigt ombud.. men när jag nördat in mig i advokatsamfundets riktlinjer och disciplinnämndens tidigare fall och fått ännu mer vatten på min kvarn så ser jag att ombudet är en jur.kand och inte advokat..
    Till vem anmäler jag då?

Advokatssamfundets regler gäller endast advokater. Men om ditt ombud jobbar på en advokatbyrå står ombudet under övervakning, handleds, av en av byråns advokater som är ansvarig för att advokatssafundets regeler följas.

Så om ombudet jobbar på en advokatbyrå kan du anmäla till samfundet.

Svar på tråden Kan en jur.kand anses jävig på samma grunder som en advokat?