• Anonym (betala själva?)

Varför ska skatter betala provrörsbefruktning?

Varför ska samhället hjälpa till ekonomiskt för de som inte kan få barn?
    Provrörsbefruktning, insemination och vilka behandlingar som nu finns

• Svar på tråden Varför ska skatter betala provrörsbefruktning?
  • Anonym (Julia)

Handlar det om barlösa par så tycker jag ändå att de borde få ett par gratis försök. Ensamma kvinnor som vill ha barn däremot, nej det borde de få betala själva. Utomlands. JAg fattar inte varför staten ska bidra till faderslösa barn.

Men varför? Vad är det som gör att du tycker att ett par ska få ett par försök kostnadsfritt och inte behöva betala det själva?

• Anonym (dora)

Därför att vi demokratiskt bestämt att vissa saker ska subventioneras med skattemedel. Förskola, sjukvård, kollektivtrafik är några av sakerna. Hjälp att skaffa barn är en till sak.

• Bergis

Barnlösa par bör få hjälp. Det är synd om dem och vi behöver fler barn i Sverige så det betalar sig självt.

Anonym (dora) skrev 2016-12-29 01:18:54 följande:

Därför att vi demokratiskt bestämt att vissa saker ska subventioneras med skattemedel. Förskola, sjukvård, kollektivtrafik är några av sakerna. Hjälp att skaffa barn är en till sak.

Ja ok, men skulle du själv rösta demokratiskt för att det ska vara skattesubventionerat och varför?
  • Anonym (dora)
    Anonym (betala själva?) skrev 2016-12-29 01:28:41 följande:

Ja ok, men skulle du själv rösta demokratiskt för att det ska vara skattesubventionerat och varför?

Ja det skulle jag förmodligen. Väldigt mycket bättre än en massa andra värdelösa saker våra skattemedel går till.
    Bergis skrev 2016-12-29 01:25:57 följande:

Barnlösa par bör få hjälp. Det är synd om dem och vi behöver fler barn i Sverige så det betalar sig självt.

Fast då kan man lika gärna säga att "det är synd om mig för jag har inte råd att köpa X, får inte X betalat av skatter, fick jag X så skulle det betala sig självt i längden"
    Anonym (dora) skrev 2016-12-29 01:30:56 följande:
    Ja det skulle jag förmodligen. Väldigt mycket bättre än en massa andra värdelösa saker våra skattemedel går till.
    Och på vilket sätt är det bättre?

• Anonym (Kim)

Jag vet inte, JAG tycker inte att det ska betalas av skattemedel. Det är synd om dem som inte kan på naturlig väg men så är det tyvärr. 

• Anonym (A)
    Anonym (Kim) skrev 2016-12-29 01:34:42 följande:

Jag vet inte, JAG tycker inte att det ska betalas av skattemedel. Det är synd om dem som inte kan på naturlig väg men så är det tyvärr. 

Tycker du att abort ska finansieras med skattemedel?
    För mig är det samma sak. Om jag kan få staten att bekosta att ett oönskat foster tas bort ska jag som ofrivilligt barnlös självklart kunna få hjälp med att få ett önskat.
    För mig är det f.ö självklart att finansiera båda ingreppen med skattemedel.

Lika självklart som att alla andra med någon nedsatt förmåga ska få hjälp. Eller du kanske inte tycker synsvaga eller döva heller ska få hjälp via statliga medel? "Synd om dem att de inte kan se/höra men tyvärr..."

Finns andra självvalda scenario man kan diskutera istället. Ex om rökare som drabbats av sjukdom pga sin rökning ska ha skattefinansierad sjukvård?
Svar på tråden Varför ska skatter betala provrörsbefruktning?