• JohannaSaGo

Matar efter klockan

Vad tycker ni?

Min son är snart 4 månader. I början gav jag honom ersättning när han visade att han var hungrig.. Det blev cirka var femte timme, ibland till och med 6 då fick han 235ml (3månader) och hann äta cirka 4 gång dygnet..

235ml verkade int han nöjd med så BVC rådde att ge oftare istället fast mindre portioner. För magsäcken är inte hur stor som helst.

Så nu ger jag 200ml var tredje timme. Och det funkar kanon. Sover hela natten.,

Men han hinner nästan aldrig visa tecken på att han är hungrig.

Utan nugår jag. Efter klockan så han inte ska hinna bli super hungrig .

Är det fel eller bra? Bör han visa sig hungrig först?

• Svar på tråden Matar efter klockan
  • Anonym (Kssksk)

Jag går delvis efter klockan fortfarande - min är 6 månader. Hon äter gröt vid 7-8 lunch vid 11-12 däremellan kan hon ammas om jag upplever att hon verkar hungrig. Mellis 14.30, middag 16.30, gröt 18.00 och amning inför läggdags vid 19. Ammar mellan målen om hon Visar tecken på att hon vill ha.

Ammas ett par gånger på natten.

Men jag väcker aldrig för mat, då får hon äta när hon vaknar och att jag ev. hoppar över ett mål.

• JohannaSaGo

Du väcker heller aldrig om du märker att hon sover för länge på dagen? Så risk att nattsömnen rubbas?

• JohannaSaGo

Min kille vaknar till 10-11 och brukar somna vid 23:00.

Mitt ända problem är att han ibland efter 18-19 målet brukar somna ganska djupt.. så det känns taskigt att ibland störa honom lite för att få i sig alla sina mål.. Han brukar äta sista runt 21:30.. vågar heller inte minska ner hans mat intag och hoppa över den. Vi har så bra rutiner samtidigt som barn i den åldern (4månader) kanske inte behöver rutiner.. svårt.

Kanske ska hoppa sista kvällsmålett och låta honom vakna på natten??

• Anonym (Kssksk)

Hon sover aldrig för länge på dagen. Brukar sova mellan 11-12 och mellan 15-16. Sen sover Hon för natten någon gång mellan 18.30-19 och sover till 7-8 på morgonen. Brukar få amma vid 22, 02-03 och eventuellt vid 05-06.

I ditt fall hade jag provat att inte väcka på kvällen för att se vad som händer. Blir det kaos på natten så kan du alltid återgå till att väcka och mata honom. Man får prova sig fram. Fördelen med ersättning är att de oftast blir mättare än barn som ammas. Så han kanske sover hela natten ändå fast du inte ger honom sista målet.

• Anonym (Kssksk)

Hur ser kvällsrutinerna ut?

• JohannaSaGo

Jo absolut kan jag skippa att väcka honom. Det ända som.kan ske är att han vaknar tidigt morgon eller på natten för att äta. Men tycker rutinerna ser bra ut nu..

Cirka tiderna:

09:00 vaknar ersättning

Powernap däremellan

12:30 ersättning

Powernap

16:30 ersättning

Powernap

19:00 ersättning

Powernap (vid 21 cirka.. vilket resulterade i att jag måste väcka honom fär sista målet vid

22:30..

Sen sover han gott till.09 igen..

Så visst kan jag skippa 22:30 målet.. Han kanske vill sova tidigare om kvällarna när det är.är.så mörkt nu.. och vakna tidigare om dagen istället.. svårt att veta hehe.

• Anonym (Kssksk)

Tycker det ser bra ut! Prova att inte väcka honom för sista målet och se vad som händer. I värsta fall måste du gå upp en gång på natten för att fixa en flaska.

Gör du det så är mitt tips att inte prata med honom och inte tända någon lampa i rummet, så han förstår att det fortfarande är natt. Och skulle det som sagt bli kaos så kan du ju börja väcka honom igen :)

• JohannaSaGo

Jag känner mig så osäker ibland i mamma rollen.. vill göra allt rätt :(

Vet ju inte hur mycket ett barn i 3-4 månaders ålder behöver sova på natten. Alla barn är ju olika.

Kanske är det försent att somna vid 23 för stt vakna 09?

Han kanske vill.somna ordentligt vid 21 är.. och jag är dum i väcker han :')

Fast 12 timmar sträck för en så.liten bebis kanske är för mycket

• Anonym (Kssksk)
    JohannaSaGo skrev 2016-12-28 20:45:29 följande:

Jag känner mig så osäker ibland i mamma rollen.. vill göra allt rätt :(

Vet ju inte hur mycket ett barn i 3-4 månaders ålder behöver sova på natten. Alla barn är ju olika.

Kanske är det försent att somna vid 23 för stt vakna 09?

Han kanske vill.somna ordentligt vid 21 är.. och jag är dum i väcker han :')

Fast 12 timmar sträck för en så.liten bebis kanske är för mycket

Det är absolut inte för mycket! Han sover det han behöver , se det så. Jag vet precis hur det är med osäkerheten - min första är som sagt 6 månader, men något jag lärt mig hittills är att följa barnet. Och tro mig, det ska mycket till innan du gör fel som mamma <3
  • JohannaSaGo

Okej får försöka följa honom lite mer hehe.

Tack för svaren! Skulle han sova 12 timmar så hinner han ju inte med allatt måltider ???? får.prova med större portioner så kanske han håller sig nöjd under dagens gång..

• Anonym (Kssksk)

Det är ingen katastrof om han inte hinner med alla dygnets måltider någon gång. Så kör som du brukar. Ett alternativ är att kanske öka på den han får vid 19 snåret så de blir lite mer, men tror inte du behöver öka på alla mål...

Svar på tråden Matar efter klockan