• JohannaSaGo

Hinna med alla måltider

Hej. Konstigt fråga kanske. Men hur gör ni?? Min snart 4 månaders får ersättning. Och det har funkat jättebra med 200ml 5gng dagen. Cirka 3-4 timmars mellanrum. Vaknar runt halv 9 somnar vid 11. Lyxproblemett nu är att han somnar från 11 till 11 den sista veckan. Vilket gör att han inte riktigt hinner med alla 5 måltider..

Han äter vid 8 på kvällen.. sen får jag väcka honom vid 10 för att det inte ska bli försent.

är så kluven.. känns fel att väcka honom för sista målet.. vad tycker ni? Funkar ju "ändå" bra..

Eller kan man dra ut på målen längre på dagen så han får 4 portioner bara fast kanske 235ml?? Om man provar så? Blir ju ändå mindre än 200×5 :/

Osäker om 4×235 räcker.. och mer äter han inte per.gång.

Har ni nånsin väckt för.sista målet för.natten??

• Svar på tråden Hinna med alla måltider
  • Meriall

Jag skulle inte väckt utan matat på natten om han vaknar och är hungrig, annars låtit honom sova så länge han går upp okej i vikt.

• Alvina

Jag har alltid låtit mina bebisar äta när de vill, de säger till när de är hungriga och vill ha mat. Jag har aldrig väckt dem för att de ska äta.

• whitestar

Vi fick rådet av barnmorskan att försöka få in måltid under dagen ist för väcka under natten.

• JohannaSaGo

Okej verkar ju få olika råd från alla.. inte lätt. BVC sa att det var bra med rutiner och det har ju funkat bra.. 5måltidér om dagen.. sovit hela natten. Känns dumt att förstöra rutinerna ifall han får sista måltiden vid 8 och vaknar 2-3 på natten! Samtidigt som det känns dumt att tvinga i han alla 5 måltider innan han blivit hungrig.

Jag vet liksom inte vad som är rimligt som läggdags om han vaknar vid 10.. Att äta sista måltiden vid 19-20 känns för tidigt.. då vaknar han ju säkert på natten som sagt.. Hmm

• JohannaSaGo

Förtydligar.. jag väcker inte direkt i natten för att mata. Jag menar.. om han vaknar runt 10 på morgonen så infaller den 5e måltiden runt 22:30 på kvällen.

Måltiden innan år runt 19:30 och då brukar han somna djupt vid 21:45 till exempel. Jag vill inte minska hans matintag helt plötsligt så vill ju att han ska äta den 5e måltiden som han brukar.. då känns det dumt att väcka honom försiktigt innan 22:30..

• Mascaraklumpar

Själv hade jag inte vågat riskera att han börjar vakna mitt i natten av hunger, det blir så himla snabbt en vana, så jag hade fortsatt som nu. Med tiden kanske han börjar äta mer per gång eller vilja ha mat lite oftare, så då löser det kanske sig självt.

Svar på tråden Hinna med alla måltider