• trolltyg

Gravid-Thailand-zika virus

Hej,

Jag har precis blivit gravid och har en bokad semesterresa till Thailand, kommer att vara i v 8-10 under vistelsen.

Har precis läst om zika viruset och såklart börjar jag oroa mig. Vad har ni andra för åsikter? Någon som varit i Thailand under sin graviditet?

Tacksam för alla svar och råd

• Svar på tråden Gravid-Thailand-zika virus
  • skiz

Jag var i Thailand i februari i år då jag var gravid i v. 17-19. Jag hade med mig myggmedel hemifrån då jag inte litar på att använda de starka som finns i Thailand när man är gravid. Myggan deostift.
    Funkade utmärkt!
    Sen bara tänka lite mer på vart man sätter sig och så framförallt kvällstid då myggorna har tendens att svärma under restaurangborden om det är lite fuktigt och mörkt, min erfarenhet är att det är mindre myggor ju "längre in i restaurangen" man kommer , likadant att kanske inte gå in i den djupaste djungeln där det svärmar av myggor även dagtid : )
    Tror inte du behöver vara orolig då det inte är Thailand som zika finns främst, inte hört om ngt fall där ifrån heller, är bara kring Brasilien som jag hört om zika fall...
    Kan tillägga att jag har en frisk lite pojk här hemma nu : )

• TrollItyg

Tack för svar och tips, härligt att höra att du fick en frisk liten bäbis :)

Har ringt runt mvc, vc samt 11717 men ingen som har några svar att ge. Blir därför glad av att höra från andra som varit där och som det gått bra för. Vill verkligen inte ställa in resan...

• Tina81

Ärligt svar här, sen gör du ju såklart som du vill. Jag hade inte åkt dit om jag var eller planerade att bli gravid. Inte värt risken. Vaccinationskliniken jag var på avrådde också. Folkhälsomyndigheten:

Mycket talar för att zikavirus har funnits länge i Thailand och den geografiska spridningen tros omfatta hela landet. Innan 2016 var rapporter om infektionen ovanliga vilket sannolikt beror på att mycket få analyser gjordes då infektionen inte ansågs allvarlig och ger mycket milda symtom.

Under 2016 har Thailand börjat leta efter zikafall och har hittills rapporterat minst 300 fall av infektion med zikavirus. Innan 2016 har även enstaka turister diagnostiserats med infektionen och man kan inte utesluta att fler fall upptäckas framöver. Fördjupade undersökningar av mikrocefali görs nu också och under 2016 har två thailändska fall kopplats till infektion med zikavirus. Detta är första gången zika-relaterade fall av mikrocefali har bekräftats i Sydostasien.

• tTrollltyg

velar fram och tillbaka, har googlat massor och det är ju ingen rolig läsning direkt.

Tycker ändå det är konstigt att mvc, vc samt 11717 är så oupplysta. Om

Det är så farligt som det framstår på nätet så är det skrämmande att vården inte är mer informerad om detta.

Fortsätt gärna att diskutera, har ett tag kvar innan jag måste bestämma mig så jag tar gärna emot åsikter från både de som

Själva varit i Thailand som gravida samt de som skulle valt att inte åka :)

• Axioria1

Skulle inte va så sugen att åka pga Zika. Skulle ha svårt att slappna av. Var i Thailand 2012 när jag var gravid v9-10. Då var de inget prat om Zika. Däremot mådde jag sjukt illa. Var helt säker på att jag skulle va jättesugen på Thaimat men mådde tokilla bara av doften. Sen var all yoghurt mm (de enda jag var sugen på i värmen) opastöriserad så den "fick" jag inte äta. Så jag levde på godis och bröd i 2 veckor. Så de var inte den bästa semestern.

• FrökenMp

Jag skulle inte ha åkt men det är pga att jag är så himla feg. Jag och sambon planerade en resa till dominikanska republiken innan jag blev gravid men nu när jag är det vågar vi inte åka så vi ställde in den.

Det är inte värt risken OM man nu skulle bli smittad.

Risken att bli smittad är säkerligen mindre i Thailand men jag hade ändå inte vågat. Väntar till barnet är fött istället:)

Svar på tråden Gravid-Thailand-zika virus