Anonym (nedstämd) skrev 2016-12-24 22:07:56 följande:
Hej, det är så att jag nästan 20 år och pluggar just nu. Det är så att jag har haft svårt att hålla kvar kontakten med vänner och så har jag haft under en längre tid.
Jag är social med de flesta och har bra konversationer. Det känns som att det är alltid jag bjuder in till samtal, ibland gör de men mest jag. Känns som att det inte heller uppskattar min närvaro vilket tar mig mycket psykiskt.
Vet att någonting saknas men jag vet inte vad. Någon som kan hjälpa mig???
Någonstans är nyckeln i vänskapsrelationer glädje. Ha roligt tillsammans och du kommer få vänner. Att "bjuda in" till samtal kan upplevas som stelt. Kontakten bör ske mer avslappnat. I de flesta fall är det bättre att låta det vara tyst än att säga något för sakens skull. Att kunna vara tysta tillsammans är en nödvändighet i en vänskapsrelation.
I dessa sammanhang brukar jag komma att tänka på en av mina kusiner. Han är så hopplöst stel. En bra person på alla sätt och vis, schysst, ärlig och omtänksam. Fast ingen gillar att umgås med honom eftersom situationerna blir så krystade. Givetvis fyller han alla tysta stunder med klyschor och nonsensfrågor.