• Varla

Bilbur, mått till finsk lapphund?

Jag och min man har bestämt oss för att skaffa hund, och då en Finsk Lapphund, då de verkar passa våra behov och vi har ett bra liv att erbjuda en hund med den aktivitetsnivån.

Nu har vi börjat kika på tillbehör som kommer krävas. Vi har halvkombi, och jag har mätt och kommit fram till att en mim variocage compact XL (www.arkenzoo.se/mim-3g-variocage-compact-hundbur-c101692 den här) skulle passa i bilen - måtten i buren skulle således bli 60-62 mellan tröskel och baksäte, och 70 i bredd (bredden blir alltså djupet för burmåtten), höjden är väl tilltagen enligt reglerna. Däremot har jag inte lyckats hitta några bra riktlinjer för mått - jag kan inte mäta min hund och räkna ut hur stor bur den behöver, eftersom jag inte har hunden än, och när jag väl har den kommer den ju vara valp, inte vuxen.

Finns det någon med Finsk Lapphund här, som vet om det (cirka 60 x 70 cm) är tillräckligt med utrymme för rasen?

PS: Att välja sele eller lastgaller/grind istället har vi funderat på, men kommer gång på gång fram till att de inte är bra alternativ för oss. Jag är personligen lite nojig, och vill ha det absolut säkraste.

God jul alla!

• Svar på tråden Bilbur, mått till finsk lapphund?
  • Varla

Som uppföljning kan jag säga att jag hittade en, jag tror norsk, uppfödares sida (tappade bort länken och nu kommer jag inte ihåg vad jag googlade på) där de listade mått, deras djup var ungefär 81 cm (det var listat i tum). Synd för mig, för då är buren för kort, speciellt som vi har riktat in oss på att skaffa en hane.

Burmåtten sådeles bör vara kring 80+ djup, 60+ bred, 65 hög.

Själva lastutrymmet i bilen är ungefär de måtten (högre, cirka 70, och bredare, bredden är ungefär 80 också), så det blir nog att ta lastgaller - det är tight mellan tak och nackstöd i bilen, så det borde vara i alla fall lite säkrare än i bilar med högre till tak.

Bilen har dessvärre hög tröskel, och då passar inte en variogate, och en "figursydd" vill vi inte skaffa, då bilen är gammal och vi vill ha saker som går att flytta till en eventuell ny bil.

Funderar därför på möjligheten att ha bilsele i kombination med lastgaller. Vet inte hur det skulle gå att sätta fast selen, eller om det överhuvudtaget är en bra idé. Fast, en bilsele borde vara bra att ha oavsett... man vet aldrig vad som kan hända, om man måste låna bil eller så...

Svar på tråden Bilbur, mått till finsk lapphund?