Bilbur, mått till finsk lapphund?
Jag och min man har bestämt oss för att skaffa hund, och då en Finsk Lapphund, då de verkar passa våra behov och vi har ett bra liv att erbjuda en hund med den aktivitetsnivån.
Nu har vi börjat kika på tillbehör som kommer krävas. Vi har halvkombi, och jag har mätt och kommit fram till att en mim variocage compact XL (www.arkenzoo.se/mim-3g-variocage-compact-hundbur-c101692 den här) skulle passa i bilen - måtten i buren skulle således bli 60-62 mellan tröskel och baksäte, och 70 i bredd (bredden blir alltså djupet för burmåtten), höjden är väl tilltagen enligt reglerna. Däremot har jag inte lyckats hitta några bra riktlinjer för mått - jag kan inte mäta min hund och räkna ut hur stor bur den behöver, eftersom jag inte har hunden än, och när jag väl har den kommer den ju vara valp, inte vuxen.
Finns det någon med Finsk Lapphund här, som vet om det (cirka 60 x 70 cm) är tillräckligt med utrymme för rasen?
PS: Att välja sele eller lastgaller/grind istället har vi funderat på, men kommer gång på gång fram till att de inte är bra alternativ för oss. Jag är personligen lite nojig, och vill ha det absolut säkraste.
God jul alla!