• anonym Bitteli

orättvist arv?

Skulle vilja veta vad ni tycker om följande arvsfördelning:

Min mamma är död. Vi är 2 syskon jag och min bror, inga särkullsbarn.

I min pappas testamente ger han mej 25%, sin son (min bror) 25 %, sina barnbarn 10 % var, resterande ska gå till min svägerska för att hon ska handha kostnader i samband med begravningen. Det som blir över får hon tydligen behålla.
    På det här sättet får min brors familj mer än halva min del. Tycker ni att det är rättvist?
  • Svar på tråden orättvist arv?
  • Lilje

Det beror ju på storleken på arvet efter lån och skulder, och hur många barnbarn det är. En begravning kan bli ruggigt dyr, och lär ändå tas utav din del även om arvet delas 50/50.

• anonym Bitteli

Min pappa hade det ganska bra ställt så det är frågan om miljoner. Begravningen kostar runt 40.000, så min brors familj får ungefär 65-70% och jag 25% av arvet.

• pipon

Orättvist, kanske, men helt lagligt.

Ta hand om dig och försök att inte bli bitter pga detta.

• Femhenist

Jag tolkar det som att din bror har fyra barn och en fru som (likt deras barn) får 10%. 

...men det spelar väl ingen roll kanske. Hela frågan är kanske egentligen mer filosofisk än juridisk, och då kan man ju fråga sig vilken "rätt" någon har till ett arv? Och är det "familjer" eller "individer" som ärver? Din far kanske kände starkt för sina barnbarn och vill ge dem alla en liten slant. Och släktingar som släktingar tänker jag lite. Och om du och din bror ska ha lika stor glädje av pengarna så kanske arvet till hans barn gör att han inte behöver lägga så mycket pengar på sina barns körkort om de har egna pengar.

Man kan vända och vrida på detta på flera sätt, men någon absolut rättvisa kommer man aldrig fram till. Min farfar har inte heller delat ut pengar strikt enligt arvslagstiftningen, utan lite efter eget huvud. Alla inser att inget blir helt rätt, men vafan - det är bara pengar.

• Lilje
    anonym Bitteli skrev 2016-12-23 12:24:41 följande:

Min pappa hade det ganska bra ställt så det är frågan om miljoner. Begravningen kostar runt 40.000, så min brors familj får ungefär 65-70% och jag 25% av arvet.

Oj, det var riktigt billigt. Min mors landade på 70 000, och då hade vi mottagningen privat.
  • A10 Thunderbolt

Det låter orättvist tekniskt sätt. Alltså om din bror har fler barn än du så ska du inte få pengar att finansiera din familj typ. Om u däremot sagt till din far att dubinga barn vill ha är det väl gulligt av farfar att tänka på alla medlemmar i familjen. Sen kanske han inte tänkte på efterföljden.

Från ditt perspektiv så verkardu håva in många hundrs tusen på att slippa se gubben mer. Vilken vinst !! Personligen är arv inget som berör mig men man tänker ju förståss på sina barn och deras framtid ock då kan det ju bli känsligt. Hoppas det ordnar sig för er. Försök inte räkna i kronor hur mkt eran far älskar er det gå jävligt snett. Du kan t.om blinbitter mot din bror över lite rövpengar. Skulle personligen heller slänga arvet i sjön än stt göra mig ovän med min storebror för det. Fast han är ju inte vem som hellst. Min store idol.

• sextiotalist
    anonym Bitteli skrev 2016-12-23 11:48:19 följande:
    Skulle vilja veta vad ni tycker om följande arvsfördelning:

Min mamma är död. Vi är 2 syskon jag och min bror, inga särkullsbarn.

I min pappas testamente ger han mej 25%, sin son (min bror) 25 %, sina barnbarn 10 % var, resterande ska gå till min svägerska för att hon ska handha kostnader i samband med begravningen. Det som blir över får hon tydligen behålla.
    På det här sättet får min brors familj mer än halva min del. Tycker ni att det är rättvist?
    Nu kanske det är lite sent. Men det enda din pappa kunde testamentera är hans del i boet. Din mammas del (såvida inte hon skrev något eget testamente) kunde han inte testamentera bort.
    Så av totala boet, så är 25% säkrade genom din mammas del i dödsboet, och 12,5 % av din pappas del (dvs 37,5 %). När det gäller kostnaderna för begravningen så är det kostnader som dras bort innan bodelningen utförs, dvs det är dödsboet som tar denna kostnad.

Så om möjligt, klandra testamentet och hänvisa till att du fortfarande har rätt till arvslotten efter din mamma.
Svar på tråden orättvist arv?