• EvaLotta75

Alkohol i present

Jag tycker inte det är ok att ge personal i barnomsorg/ skola vin o dyl. i gåva, oftast är man bara ytligt bekanta och det syns inte utanpå om jag har problem med alkoholen eller om jag inte dricker alls. Sen finns det säkert flera barn som har sett alkoholens baksida och då känns det inte som en rolig present.

• Svar på tråden Alkohol i present
  • Monchichier

Då tycker inte jag att det är okej att ge choklad till någon eftersom det inte syns utanpå om man är mjölkallergiker.

• AnnaStjärnhök
    Monchichier skrev 2016-12-22 20:47:06 följande:

Då tycker inte jag att det är okej att ge choklad till någon eftersom det inte syns utanpå om man är mjölkallergiker.

Fast det går inte att jämföra. Om du är en vuxen mjölkallergiker, så kommer du väl inte att överfallas av en oemotståndlig lust att äta chokladkakan? Men just det kan hända, när den "nyktra alkoholisten" blir ensam i sin bostad med en vinflaska... och sedan är det kört igen.

Jag gjorde detta misstag en gång när jag var hembjuden på middag hos min chef. Jag tog med en flaska italienskt vin, som jag tyckte var lite unikt  och kul för att jag köpt det av vinbonden själv i Italien, och det inte finns att köpa i Sverige. Men min chef hoppade snabbt upp och sa "jag tar hand om det här", och sedan gick han bort med det. Stämningen blev konstig. Fick senare veta av en kollega att hans fru var alkoholist...
  • Påven Johanna II

Lotter till spelberoende.

• molly11

Menar du att föräldrar till dagisbarn eller elever ger alkohol i julgåva/ present vid julavslutning så neeej, högst olämpligt! Privat om jag kände någon personal och vi umgicks så ja!

• EvaLotta75
    molly11 skrev 2016-12-22 21:05:57 följande:

Menar du att föräldrar till dagisbarn eller elever ger alkohol i julgåva/ present vid julavslutning så neeej, högst olämpligt! Privat om jag kände någon personal och vi umgicks så ja!

Precis det menar jag, privat är en annan sak.
  • Monchichier
    AnnaStjärnhök skrev 2016-12-22 21:01:10 följande:

Fast det går inte att jämföra. Om du är en vuxen mjölkallergiker, så kommer du väl inte att överfallas av en oemotståndlig lust att äta chokladkakan? Men just det kan hända, när den "nyktra alkoholisten" blir ensam i sin bostad med en vinflaska... och sedan är det kört igen.

Jag gjorde detta misstag en gång när jag var hembjuden på middag hos min chef. Jag tog med en flaska italienskt vin, som jag tyckte var lite unikt  och kul för att jag köpt det av vinbonden själv i Italien, och det inte finns att köpa i Sverige. Men min chef hoppade snabbt upp och sa "jag tar hand om det här", och sedan gick han bort med det. Stämningen blev konstig. Fick senare veta av en kollega att hans fru var alkoholist...

Men kränkt blir man oavsett. Eftersom att man fått en värdelös present som man inte kan använda. Folk borde ju liksom förstå att alla inte kan äta choklad.
  • molly11
    EvaLotta75 skrev 2016-12-22 21:07:31 följande:
    Precis det menar jag, privat är en annan sak.
    Nej. Det skulle jag inte tycka vara lämpligt och fattar inte att folk gör det! Dottern får välja gåvor till dem!
  • Påven Johanna II
    molly11 skrev 2016-12-22 21:05:57 följande:

Varför är det olämpligt? Vi gav presentkort till gourmetrestaurang med rättigheter (givetvis) och det kan ju ha talat till både övervikten och eventuellt för hög etylkonsumtion.
  • Påven Johanna II
    Monchichier skrev 2016-12-22 21:07:39 följande:
    Men kränkt blir man oavsett. Eftersom att man fått en värdelös present som man inte kan använda. Folk borde ju liksom förstå att alla inte kan äta choklad.
    Alla borde ge en servetthållare i form av en svan.
  • EvaLotta75
    Monchichier skrev 2016-12-22 21:07:39 följande:

Nu märker jag ord men man kan inte kalla ditt exempel för kränkning.
Svar på tråden Alkohol i present