• corran

Är ben & jerrys pastiöriserad?

Läser mig till att alla mejeriprodukter och ägg är pastiöriserat..men bären då? Frusna bär som man köper i frysdisken kan ju innehålla bakterier, ett tag skulle man ju koka alla frysta bär innan man åt. Hur är det med jorgubbar tex i ben & jerrys? Är de verkligen upphettade?

Som jag förstått det är själva glassmeten pasitöriserad sen tillsätts fruktbitar o nästa process.

Är det okej för gravida att äta?

Ja.. säkert övernojig och funderar för mycket men sån är jag :)

• Svar på tråden Är ben & jerrys pastiöriserad?
  • Rosenlarv

Opastöriserade mjölkprodukter kan innehålla listeria vilket kan vara farligt för fostret. Vanliga bakterier kan göra dig sjuk men är generellt sett inte farliga för fostret. Anledningen till att frysta bär skulle hettas upp var att de kunde bära på kräksjukevirus. Det kan ju vara jobbigt att få och kan vara farligt för äldre och svaga men för dig och ditt ofödda barn är det inte farligt. Det här gäller just frysta bär som aldrig upphettats. Dvs inte processade produkter som industritillverkad glass. Den enda risken du utsätter dig för när det gäller Ben & Jerrys är att gå upp för mycket i vikt.

• corran
    Rosenlarv skrev 2016-12-20 21:32:19 följande:

Opastöriserade mjölkprodukter kan innehålla listeria vilket kan vara farligt för fostret. Vanliga bakterier kan göra dig sjuk men är generellt sett inte farliga för fostret. Anledningen till att frysta bär skulle hettas upp var att de kunde bära på kräksjukevirus. Det kan ju vara jobbigt att få och kan vara farligt för äldre och svaga men för dig och ditt ofödda barn är det inte farligt. Det här gäller just frysta bär som aldrig upphettats. Dvs inte processade produkter som industritillverkad glass. Den enda risken du utsätter dig för när det gäller Ben & Jerrys är att gå upp för mycket i vikt.

haha tack! känns bättre nu för denna stressade själ.
Svar på tråden Är ben & jerrys pastiöriserad?