• Anonym (Besviken)

Sambon vill vänta med att fira jul tills hans stora barn är med.. rätt mot våra små?

Så här är det.
    Min sambo har två barn sedan ett tidigare förhållande som är hos oss varannan vecka och sen har vi två små barn tillsammans. 

Han äldre barn är så bortskämda så det är synd om dom och allt kretsar kring dom. 

I år är det deras mammas tur att ha dom på julafton och dom kommer till oss 29e igen. Sambon har inte engagerat sig alls att fixa inför julen i år och efter mycket om och men kröp det fram att han inte uppskattar julen när han vet att han inte får spendera den med alla hans barn och då blir våra gemensamma barn drabbade men så långt tänker han inte. 
    Så igår sa han att han vill att vi ska vänta till den 29e när hans stora barn kommer till oss med att fira jul. Han menar på att vi ska vänta in dom, att vi ska vänta med julbordet med hans familj (som också tyckte det var en bra ide), att tomten kommer den 29e och inget alls på själva julafton.

Ska det verkligen gå till såhär? Han påstår att han hört flera familjer som har gjort så. Barnens mamma han han involverat och han har hennes support såklart. 

Är det verkligen så vanligt? Våra barn är 2 år och 4 år och har egentligen ingen koll att det är just 24e som är julafton och att det är så man får julklappar. Dom är lediga så dom kommer heller inget få höra på dagis..

• Svar på tråden Sambon vill vänta med att fira jul tills hans stora barn är med.. rätt mot våra små?
  • Anonym (Bra!)

Låter väl som en jättebra idé eftersom det inte gör någon skillnad för era barn eller hans släkt.
    Du hade troligen känt samma om alla var dina?

• Carambolan

I och med att era barn är så små och resten av släkten ställer upp på tilltaget är det väl bara att köra på... Men annars hade jag nog tyckt att det rimliga är att fira två gånger helt enkelt.

• Miss Skywalker

Jag antar att de firar jul på julafton hos sin mamma? Så era små ska inte fira jul på julafton men de stora ska fira både på julafton och den 29? Hur tänkte han då? Jag skulle totalskita i idioten och fira med mina barn och sen är det kul med en extrafest när bonusarna kommer..

• Studentpappa

Isf skulle jag fira två ggr, den 29:e är julen överstökad för min del och jag skulle inte vänta tills dess. Hans två barn firar ju hos mamman det är ju inte som att de blir utan?

Hans tidigare barn ska ha två jular, men era gemensamma en jul fem dagar efter julafton? Det låter ganska skevt i mina öron.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • lövet2

Du och de små kan fira julafton med tomte och allt, medan sambon surar. Sedan kan ni allihop fira en gång till när de stora barnen kommer.

• sextiotalist

Vi har haft två jular vid några tillfällen.

• Anonym (Besviken)
    Anonym (Bra!) skrev 2016-12-20 20:54:14 följande:

Låter väl som en jättebra idé eftersom det inte gör någon skillnad för era barn eller hans släkt.
    Du hade troligen känt samma om alla var dina?

Känner att varför ska hans två äldre barn få två riktiga jular men mina får bara en halv dan flera dagar efter?
  • Anonym (Besviken)
    Miss Skywalker skrev 2016-12-20 20:56:52 följande:

Jag antar att de firar jul på julafton hos sin mamma? Så era små ska inte fira jul på julafton men de stora ska fira både på julafton och den 29? Hur tänkte han då? Jag skulle totalskita i idioten och fira med mina barn och sen är det kul med en extrafest när bonusarna kommer..

Ja, dom firar jul med mamman på julafton med deras syskon där och stor släkt. Jag gillar julen men börjar för varje år ogilla den mer och mer just för att sambon och hans familj gör skillnad på barnen. 
  • Saabchicks

Jag tycker det är fel mot era 2 små, dom ska ju kunna få fira jul på julafton. Sen får dom en extra julafton när dom stora barnen är hemma. För mig är traditioner viktigt och speciellt julafton, det är barnens dag och det är något alla barn ser fram emot. Men alla har ju olika traditioner och gör ju som du vill. Men ta inte julen ifrån dom bara för dom andra är och firar med sin mamma, dom får ju fira jul på julafton, varför ska inte dom minsta få det också då.. :)

• Anonym (Jul hit och dit)

Då kan ni ju fira jul 2 gånger!Lite på julafton och sen när bonusarna kommer!

Svar på tråden Sambon vill vänta med att fira jul tills hans stora barn är med.. rätt mot våra små?