• SweetJune

Vilken ålder lämplig för skidresa och tips på resmål?

Hej!

Jag undrar vilken ålder är lämplig för skidresa (tidigast) och har ni förslag på resmål? Gärna med skidskola. Tack

• Svar på tråden Vilken ålder lämplig för skidresa och tips på resmål?
  • ACC

Säfsen från 3 år. De har jättebra skidskola för barn. Barn upp till ca 9 år passar deras skidskola för.

• Anonym (Geografiskt)

Var bor ni?

• SweetJune

Vi bor i Skåne, mannen har aldrig åkt och jag bara två ggr som barn så vi är alla nybörjare

• Anonymplz

Sälen! (Lindvallen) Från 2-3år, grymt bra skidskolor

• Alexi

Oj, jag skulle verkligen vänta. Jag förundras över alla som åker till fjällen med små barn, verkar så sjukt jobbigt. Oerhört mycket kläder, energi som tar slut, jobbigt med mycket bärande av utrustning, kallt, eländiga toabesök osv.

Vi bor i Stockholm och våra barn har gått på skidskola här ett par vintrar. Sonen tvärvägrade grupp med okända människor i skidskolan som drygt fyraåring men det gick jättebra som drygt femåring.

• hammarhajen

Beror helt på upplägg och inställning. Jobbat i skidskola (på stenåldern) och vi hade 3 år som lägsta gräns. 2 år och 10 månader var väl någon kanske... 

Om ett barn i den åldern lär sig beror på motivation och motorik. En del nyblivna treåringar är inte så motoriskt utvecklade att de förstår alla rörelser som krävs, i alla fall inte under en enda skidvecka. Men andra lär sig på en dag Skulle säga att de flesta lär sig OK ändå. De allra flesta fyraåringar med genomsnittlig motorik lär sig på en vecka. Dock kan också treåringar med usel motorik ha riktigt roligt och åka "på sitt sätt", t.ex. stå och bara åka på skidorna och stanna när marken planar ut.

Små barn orkar inte en hel dag. Man får räkna med mycket lek, pulkaåkning, våfflor i stugan och sådant. Vara ute och bygga snökojor, tänka vintersemester lika mycketsom skidsemester. Men det är ju också mysigt! Men en treåring-fyraåring skulle jag tänka att man åker kanske två timmar förmiddag och eventuellt lika länge på eftermiddagen. Med en rejäl paus emellan. De som slutat sova middag brukar behöva det på en skidresa Men det är olika som alltid, en del barn åker glatt många timmar om dagen.

• No Logo

Skidsemester med barn är inget för den late eller bekväme! Men det är inte jobbigare när de är små, eller iallafall inte särskilt mycket lättare när de är större...

Åker man med små barn är det bra att välja ett resmål där det även finns andra aktiviteter, tex badhus och inomhuslek. Eftersom ingen av er kan åka skidor är skidsystemet inte så viktigt då ni kommer befinna er i "barnbackarna" nu i början.

Hundfjället i Sälen kan jag rekommendera!

www.skistar.com/sv/Salen/Om-Salen/Vara-resmal/Hundfjallet/

Svar på tråden Vilken ålder lämplig för skidresa och tips på resmål?