• tömi

Komplement till julbordet????

Hej! Vi är bortbjudna i jul till ett julbord som egentligen inte saknar något, men... Nu är det så att jag har ett matlagningsintresse och skulle gärna ta med något ändå. Har ni några annorlunda roliga förslag?????

• Svar på tråden Komplement till julbordet????
  • GavinGadget

Gör en rolig sill. Vi har fastnat för en Västerbottensostsill. Även ätit goda sillar med Bacon eller Ruccola.

• GavinGadget
    tömi skrev 2016-12-19 12:35:12 följande:

Har du några recept?

Tror det var detta vi gjorde: www.tasteline.com/recept/vasterbottensill/

Baconsill har vi bara blivit bjudna på. Men gissar att det var chreme fraiche, majonnäs och bacon. Kanske något mer.

Ruccolasill: alltommat.se/recept/kramig-rucolasill/

Det här är också fantastiskt men lite svårt att ta med. Om du inte får förbereda och sen låna köket på plats.

www.koket.se/jul-med-ernst/ernst-kirchsteiger/rostad-mjuk-pepparkaka-med-adelost/
  • tömi

Tack för toppenförslag! Sill får det nog bli i någon form, och kanske något mer?

• GavinGadget
    tömi skrev 2016-12-19 13:27:13 följande:

Tack för toppenförslag! Sill får det nog bli i någon form, och kanske något mer?

Varsågod :)

En egenkryddad snaps brukar också kunna vara lite kul. Gör det sällan själv men har vänner som är duktiga. Enklast är nog att googla på lite recept om du tycker det vore kul. Brukar även vara uppskattat till midsommar.
  • Carambolan

Jag brukar också göra sill. Där finns det liksom alltid utrymme att testa något nytt för skojs skull även om julbordet i övrigt är komplett. Förra året gjorde jag tandoorisill och en vitlökssill på rostad vitlök.

Svar på tråden Komplement till julbordet????