• Kara85

Barn med diagnoser, när märkte ni för första gången?

Hej

Frågan är främst till föräldrar eller släkt till barn (eller vuxna) med diagnoser som autism, ADHD och liknande men alla andra som vet något om ämnet får gärna svara/kommentera såklart,

-När började ni märka att något var inte riktigt som det ska med barnet?
    -Var det ni själva som föräldrar eller var det förskolan/fritids/BVC som märkte först och i vilken ålder var det?
    -Vad var det som fick er/dem att reagera eller söka hjälp?

Jag har två barn på 8 resp. 5 år som jag tänker teckna barnförsäkring för för första gången och det känns som att sådana diagnoser inte ingår i de flesta försäkringsbolags grundförsäkringar utan man måste ha det som tillägg och då blir man lite tveksam.

Det är nämligen så att ingen av våra barn har visat några symtom varken hemma eller utanför hemmet, de har börjat prata/gå/interagera med andra som alla andra barn och har varken varit sena eller super tidiga med något och några avvikande beteende har inte märkts men eftersom de här diagnoserna kan vara mycket begränsande i livet och kan innebära en del svårigheter vill man ju inte riskera att missa en så viktig del av barnförsäkringen.

Tacksam för alla svar.

• Svar på tråden Barn med diagnoser, när märkte ni för första gången?
  • Anonym (Qwerty)

Vi visste egentligen från början att allt inte stod rätt till. Barnet var extremt tidig med allt t.ex. pratade många långa meningar långt innan vanliga barn ens börjar prata. på dagis var allt lugnt, det var först när skolan började som allt brast och utredning gjordes.

Som förälder märker man det där tidigt och om allt varit normalt hittills så kommer det fortsätta vara så

• Anonym (Li)

Nu är de så att överlag ska barnet vara försäkrat från födseln för att få ut för diagnoser som t ex autism. De får du kolla runt på försäkringsbolagen vilka regler dom har.

• Kara85

Tack för era svar
    Ja man hoppas ju att allt ska fortsätta vara bra men när man ser alla dessa som fått sina diagnoser som vuxna undrar man ifall det kan vara "gömd" på något sätt under barndomen och visa sig först under tonåren eller senare i livet.

Hos Folksam står det att barnet måste vara försäkrad innan hen fyller 6 år för att få ersättningen, jag får kolla hur det är med de andra bolagen

• Anonym (Li)
    Kara85 skrev 2016-12-20 11:09:30 följande:

Tack för era svar

Ja man hoppas ju att allt ska fortsätta vara bra men när man ser alla dessa som fått sina diagnoser som vuxna undrar man ifall det kan vara "gömd" på något sätt under barndomen och visa sig först under tonåren eller senare i livet.

Hos Folksam står det att barnet måste vara försäkrad innan hen fyller 6 år för att få ersättningen, jag får kolla hur det är med de andra bolagen

Jag tror de beror på att idag vet vi mer om diagnoser och därmed är snabbare att kunna göra en bedömning. Men om barnet inte har så stora problem så kan de ju vara svårt att se. Annars brukar en magkänsla säga mycket. Många diagnoser är ju medfödd.

De är ju mer vanligt med diagnoser idag just för att man är snabb på att fånga upp de än vad man kunde för 20 år sen. Bara min egen teori.
  • Anonym (Mamma)

Vi har trygg hansa och lagt till det som tillägg när vi tecknade vid födelsen. Han på trygg hansa menade att idag så upptäcks diagnoser så tidigt att det inte är någon idé att betala det till 18 utan runt 8-10 beroende på barnet :) men värt det anser jag då man aldrig vet och tror tillägget är 36kr för oss

Svar på tråden Barn med diagnoser, när märkte ni för första gången?