barnet tar av sig vantarna på dagis
Vår 2-åring tar av sig vantarna på dagis då hon vill greppa saker lättare .
Fröknarna sätter på vantarna på henne men hon tar av dom igen .
När vi kommer och hämtar fryser hon :(
Finns det några tips?
Vår 2-åring tar av sig vantarna på dagis då hon vill greppa saker lättare .
Fröknarna sätter på vantarna på henne men hon tar av dom igen .
När vi kommer och hämtar fryser hon :(
Finns det några tips?
Köp vantar där det är iaf lite lättare att greppa. Det finns några bra. Jag har usel koll på märken men jag ser både katastrofala vantar ur synvinkeln att barn ska kunna göra något med händerna och dom som är faktiskt ganska bra.
Mitt ena barn var likadant i den åldern. Hon kunde inte behålla vintervantar på i mer än två minuter. Vi lät henne ha tunna tumvantar även på vintern, det var åtminstone bättre än inga alls. Köp i ull så värmer de även när de blir blöta.
Mitt ena barn var likadant i den åldern. Hon kunde inte behålla vintervantar på i mer än två minuter. Vi lät henne ha tunna tumvantar även på vintern, det var åtminstone bättre än inga alls. Köp i ull så värmer de även när de blir blöta.
Nej egentligen inte för barn tar av sig oavsett (pratar som erfaren mamma & förskollärare) men de jag gör är att jag sätter på vantarna och sen jacka/overall då är det inte lika enkelt att få av dem.
Köp vantar med skaft som sitter på bra och som är lätta att få in fingrarna i och som hon lätt kan röra fingrarna i.
Säger hon själv att hon fryser? Vissa barn är jättevarma om händerna trots att de inte har vantar när man själv fryser med vantar på eftersom de är naturligt varma om händerna eller för att de håller igång mer än oss.
Vi har haft såna långa vantar, som man brukar dra ovanpå overallärmen, men istället tagit på vantarna innan overallen, så att vantarna sitter under (om du förstår hur jag menar...). Då upplevde vi det svårare att ta av dem själv.
Annars kanske ett alternativ kan vara att ha fingervantar i ull under de andra vantarna. Förhoppningsvis nöjer hon då med att dra av sig de tjocka vantarna, och har då i alla fall nåt på sig innan hon hinner få på sig de tjocka vantarna igen.
Prova alltid vantarna innan de skickas till förskolan. Dottern kan ha Polarn och pyrets vantar med dragkedja på sidan och lite kortare skaft. Innanför jacka/overallen, givetvis. Är det inte minusgrader har hon fingervantar.
Visst är det lättare att greppa med fingervantar, men ett h-e att få i små 2-åringars fingrar i rätt bo, då de inte har någon styrsel. Det hade jag inte godtagit när jag arbetade på förskola med uppåt 15 barn som ska ha hjälp med vantarna några gånger per utevistelse. Det funkar ju med tunna tumvantar också. Har man ett barn som börjar ta av sig vantarna, brukar det mesta åka av. Mitt mellanbarn är varm av sig så vantarna åker av även i minusgrader och då är hon 3,5 år.
Mina barn får börja med fingervantar när de kan själva runt 4 års ålder.
Men proova vantar innan köp är ett hett tips oavsett. Längre skaft håller varmare än korta som kasar ner.
Jag har tagit "clipsen" som ska göra att vanten inte tappas bort när de åker av och nypt fast vanten i mudden på overallen. Funkar kanon på min 1-åring men han gör förstås inte så mycket för att dra av vantarna själv.
Kanske kan vara värt att prova.
Jag sätter alltså inte fast en clips i overallen och en i vanten utan jag ser till att ta tyget från båda plaggen och nyper ihop dem.
Pratar alltså om sådana här: www.bigbaby.se/klader/vanthallare-clips
Tycker Isbjörn verkar ha de tunnaste vintervantarna som ändå är varma och vattentäta. De blir heller inte stela i kylan när de blir blöta utanpå...