• Mamman24

Ska en 15 åring umgås med en vuxen

Är det okej att låta sin 15 åring hålla på och träffa en 22 åring? Min dotter på 15 talar passionerat om att hon funnit en person hon verkligen älskar. Jag är glad för hennes skull. Men jag vill samtidigt att hon inte far illa, tex blir utnyttjad enbart sexuellt och för stunden. Jag har inget större grepp om killen. Jag låter henne träffa honom, ser hur lycklig hon är. Aldrig talat eller träffat honom. Vad skall jag göra?

• Svar på tråden Ska en 15 åring umgås med en vuxen
  • volvo142

Lära känna killen kanske bjuda på middag? alternativt inte låta henne umgås med honom o dom gör det i smyg. prata med din  dotter om hur du känner? Om jag får vara ärlig ser jag inte vad en 22åring ser i en 15årig flicka. Men förstår att hon ser mycket i att va ihop med honom, han kanske har bil lägenhet kan köpa ut både tobak och alkohol osv. Svåra val välj det som känns bäst för dig.

• syntharen

Jag tänker också vad en 22-åring har gemensamt med en 15-åring, men om det är seriöst från hans sida så borde han inte ha nåt emot att komma hem till er på middag. Så bjud hem honom regelbundet, lär känna honom. Vill han inte komma, har undanflykter för att inte komma så är han nog inte seriös och då borde du nog försöka få din dotter på andra tankar än att umgås med honom.

• loveeeeeeeen

Hej.

Jag tycker det är fantastiskt att din dotter funnit en kille hon älskar. Låt det vara så. Talar hon såpass passionerat så förstår man att hon är kär i hans person och inte i hans ålder. Försök få henne att vara trygg i sig själv och inte låta sig få dåligt samvete av enformiga människor som följer mängdens traditonella "hon är ihop med honom för tobak och alkohol"". Nej, hon kommer förhoppning få lärdomar som gör henne starkare. Hon kommer lära sig gymnasiet, livet som ung vuxen mer och bli starkare som person. Visar killen att ålderskillnaden är hanterbar för honom säger det att han verkligen älskar henne och deras kärlek är stark. Ta hand om er och grattis till dottern!! :)

• loveeeeeeeen
    volvo142 skrev 2016-12-16 22:56:36 följande:

Lära känna killen kanske bjuda på middag? alternativt inte låta henne umgås med honom o dom gör det i smyg. prata med din  dotter om hur du känner? Om jag får vara ärlig ser jag inte vad en 22åring ser i en 15årig flicka. Men förstår att hon ser mycket i att va ihop med honom, han kanske har bil lägenhet kan köpa ut både tobak och alkohol osv. Svåra val välj det som känns bäst för dig.

Jag tycker du gör ett enormt övertramp. Att uttala sig så naivt och respektlöst. "Men förstår att hon ser mycket i att va ihop med honom, han kanske har bil lägenhet kan köpa ut både tobak och alkohol ". Många unga tjejer är idag väldigt osäkra på sig själva pågrund av all denna hets som råder i vårt samhälle. Att en ung tjej finner en person som har mer erfarenheter och står stabilt med fötterna på jorden är underbart. Hon blir starkare som person. Kan lära sig stå emot normen och få fler lärdomar och utvecklas som person.

Att säga att hon är ihop med någon för tobak när det verkliga skälet kan vara att hon genuint älskar honom och ser hur fantastisk han är är trångsynt och respektlöst.

Länge leve kärleken!
  • volvo142
    loveeeeeeeen skrev 2016-12-17 12:31:32 följande:
    Jag tycker du gör ett enormt övertramp. Att uttala sig så naivt och respektlöst. "Men förstår att hon ser mycket i att va ihop med honom, han kanske har bil lägenhet kan köpa ut både tobak och alkohol ". Många unga tjejer är idag väldigt osäkra på sig själva pågrund av all denna hets som råder i vårt samhälle. Att en ung tjej finner en person som har mer erfarenheter och står stabilt med fötterna på jorden är underbart. Hon blir starkare som person. Kan lära sig stå emot normen och få fler lärdomar och utvecklas som person.

Att säga att hon är ihop med någon för tobak när det verkliga skälet kan vara att hon genuint älskar honom och ser hur fantastisk han är är trångsynt och respektlöst.

Länge leve kärleken!
    Det brukar ofta vara så i den där åldern man ska ha en kille med bil, ungefär. Tror inte att hon är kär dirket men det finns ju undantag...:)
  • argman

Tonårigar flickor har många energi eftersom de inte ha bra hormon balans.
    Tonåringar flickor som har inte bra relation med mamma, blir hon vilda. Du skulle kunna visa dig att du tänker om dottern.  Många tonåringar vill skriva socialmedia, tex.Min kille har bil, Min kille är intelligent för att studerar Chalmers, m.m. Jag hoppas att din dotter inte är sådan ungarna.

• choklad

Mina föräldrar var 15 resp 22 när de träffades och de är fortfarande tillsammans drygt 50 år senare, så visst kan det vara den stora kärleken! Men se till att lära känna killen, precis som jag tycker du skulle göra om han var 15 år också.

• Mandelkanel

Lär känna killen. Såklart! Men jag undrar också hur en 22-åring vill vara ihop med en 15-åring. Jag hade haft svårt för det som mamma. Mitt syskonbarn är 15 och om jag tänker på henne så tänker jag att hon är ett Barn! Hon har inte ens gått gymnasiet!

Svar på tråden Ska en 15 åring umgås med en vuxen