• liinaae

7mån mässlingvaccin

Hej! Vi planerar åka till Gran canaria i början på Februari, då är vår tjej 8mån och bvc sa vi ska komma in i början på Januari för att ta mässlingvaccin, 7mån. Är det säkert att det räcker med en månad att ta vaccinet? Är också så nervös att ta ett vaccin som inte egentligen ska ges ännu.. Men, såklart, det måste tas om vi åker.

• Svar på tråden 7mån mässlingvaccin
  • Athena86

Dem ger väldigt olika direktiv.. Vi åkte till Mallorca med vår son som då var 8,5 månad och på bvc menade dem att vi inte behövde ta mässlingvaccinet då vi kommer på inne i civilisationen, bo på ett hotell och han äter mAten jag har med hemifrån..

Jag läste mig till att det inte rekommenderas att ge vaccinet tidigast 9 månader och detta i specifika fall.. Så valet var enkelt, vaccinerade inte min son inför resan ..

• milli79

En vän till mig vaccinerade sin tjej vid 8mån mot just mässlingen. Tyvärr fick tjejen problem efter det. Min kompis märkte stor skillnad på henne. Hon var inte längre lika lugn och fick svårare att ha ögonkontakt osv. 

Är intre större risk att få mässlingen på Gran canaria än hemma så jag skulle varit lugn att åka utan vaccin. 

• liinaae

Tack för era svar, någon mer?

milli79 skrev 2016-12-15 12:33:07 följande:

En vän till mig vaccinerade sin tjej vid 8mån mot just mässlingen. Tyvärr fick tjejen problem efter det. Min kompis märkte stor skillnad på henne. Hon var inte längre lika lugn och fick svårare att ha ögonkontakt osv. 

Är intre större risk att få mässlingen på Gran canaria än hemma så jag skulle varit lugn att åka utan vaccin. 

Är det säkert att det var orsakat av vaccinet? Hur mår tjejen idag?
  • milli79
    liinaae skrev 2016-12-15 13:45:58 följande:

Tack för era svar, någon mer?

Är det säkert att det var orsakat av vaccinet? Hur mår tjejen idag?
    Mamman känner sig väldigt säker på att det var vaccinet som tjejen reagerade på. Hon var hyperaktiv under uppväxten, kunde aldrig vara stilla och jag vet inte om det lugnat ner sig så det är väl mest det som kan vara en biverkning men just vilket ju inte är bekräftat av läkare (vi flyttade till en annan stad så har inte samma kontakt). Hon mår idag rätt okey vad jag vet men som sagt eftersom vi flyttade så vet jag inte om hon lugnat sig (är 7år idag). Tyvärr gav de influensa vaccinet för några år sen och då blev hon extremt sjuk. Fick någon tillfällig neurologisk sjukdom och där sa läkare att det var vaccinet. 
  • Es8

Innan du sprutar in gift i barnen så är min rekomendation att fråga efter bipacksedeln, läsa igenom den noga och ta ställning till om du vill spela rysk rpulett med ditt barns liv och välmående.

• liinaae
    Es8 skrev 2016-12-18 13:05:47 följande:

Innan du sprutar in gift i barnen så är min rekomendation att fråga efter bipacksedeln, läsa igenom den noga och ta ställning till om du vill spela rysk rpulett med ditt barns liv och välmående.

Ursäkta? Jag vaccinerar utan tvekan hellre än att INTE vaccinera, nutidens idioti att inte skydda sitt barn.. Suck säger jag bara. SPECIELLT nu i den värld vi lever i med mångkultur o vi reser mycket, vet du att massa barn dog förr i tiden när inte vaccin fanns pga alla sjukdomar? Bara i min släkt från pappas sida dog åtminstone 1-2 i varje familj i sjukdomar vi är vaccinerade mot idag. Såklart det finns undantag, när det går för långt och man börjar vaccinera mot onödiga saker. Men allt som ingår i vaccinationsprogrammet är sen många år forskat i, jag själv är ju vaccinerad o mår toppen. Det var en läkare som slutade ta emot patienter som inte ville vaccinera pga efter en händelse i hennes väntrum. Nu minns jag inte hela storyn men det viktigaste. En ovaccinerad tjej på 10 år var sjuk i kikhosta om jag minns rätt, i samma rum var en nyfödd bebis som föddes prematur, nå, vad händer..bebisen blir smittad och svevar mellan liv och död.

Det är PGA sånt här trams alla dessa JÄVLA sjukdomar kommer tillbaka! Förstår inte ni det? som i sin tur kan smitta nyfödda osv. Förstår du hur många års forskning som ligger i detta med vaccinationer? Men nej, istället läser man nån anti-vaccination trend blogg. Snälla, vakna. Som sagt! Finns undantag och KLART man ska tänka två gånger vilka vaccinationer man ska ta och det finns undantag pga medfödda sjukdomar osv som kan leda till hjärnhinneinflammation och annat men sånt kan man prata med på bvc om situationen är sådan, för i en sån situation avråder nog bvc ifrån vaccination.

Jag gör allt för att skydda mitt barn, vi lever i en värld där såna här trams är trend så allt fler slutar vaccinera dvs dessa sjukdomar börjar komma tillbaka, samtidigt som vi lever i ett mångkulturellt samhälle och just nu när det varit "flyktingstorm" där miljontals har kommit med ev. sjukdomar o inte en enda är vaccinerad. Sen reser vi ju hemskt mycket också.

Så ja! Jag vill inte mitt barn ska bli smittad o dö i en dödlig sjukdom, eller bli svårt sjuk pga det. Jag vill SKYDDA mitt barn och därför väljer jag att vaccinera, tycker varje vettig förälder borde tänka så! (Tåls att upprepa: finns undantag!!)
  • Wooden

TS, håller helt och hållet med dig om vaccinationer! Vet inte hur riskerna för mässling är just på Gran Canaria, men vi reste till Thailand när vår son precis blivit 6 månader. Självklart stämdes det av att vi ville vaccinera honom, eller snarare var det ju vi som frågade så det framgick. I den diskussionen var det givet att vi skulle vaccinera mot mässling innan vi åkte. Det var bara en vecka innan resan och det skulle hinna börja fungera som jag förstod. 9 månader är rekommendationen men i särskilda fall kan man ta från 6 månader. Inte tidigare. Så har jag förstått. Han reagerade knappt inte alls på den sprutan, så det var skönt. Man fyller på ytterligare en gång med MPR när man tagit den tidigare än 18 månader. 

Vi diskuterade även att ta mot tuberkulos, men det skulle inte hinna göra nytta, samt att vi uppehöll oss i civiliserade trakter. Det smittar dessutom typ av att en sjuk hostar en rakt i ansiktet på nära håll, vilket är ganska osannolikt. 

Självklart vill man inte att ens barn ska få men från ett vaccin (så himla tragiskt med alla som fick narkolepsi efter svininfluensa-sprutan), men som sagt så är det ju en smärre katastrof om sjukdomar som mässling börjar bryta ut och spridas världen över. Fy!

Svar på tråden 7mån mässlingvaccin