• Vanja

Betala mormor som "dagmamma"

Hej! Jag och min mamma har pratat lite flyktigt om att hon ev. Skulle kunna ta hand om min yngsta när jag börjar jobba tills hon är redo för förskolan. Anledningen är att jag inte vill sätta henne på fsk gör tidigt, skulle även på så vis kunna börja jobba lite tidigare än först planerat. Min mamma går i pension nu snart och känner jag henne rätt så kommer hon bli väldigt uttråkad snart så det kommer helt säkert vara mysigt även för henne! :) frågan är, tänker att nån form av ersättning bör hon ju få.. Hon skulle ju som sagt inte bara ställa upp som barnvakt nån gång utan det skulle handla om tre dagar i veckan i flera månaders tid. Har inte tagit upp den delen med henne än då det är ett ganska känsligt ämne. Vill ju inte förolämpa henne med att erbjuda en struntsamma men har samtidigt inte råd att ge henne " timlön". Vad tycker ni andra? Hur mycket är rimligt att betala? ( det handlar alltså om en bebis)

Mvh

• Svar på tråden Betala mormor som "dagmamma"
  • Vanja

Vill tillägga att en anledning till att jag vill börja arbeta tidigare är att säkra mitt jobb. Har en visstidsanställning som löper ut och är ännu inte berättigad fast tjänst. På såhär vis förnyas mitt kontrakt med ytterligare en period och när denne löper ut så är jag klar för inlasning. Tänker att om hon tar lilla ett halvår så kan jag fortsätta föräldraledighet sen och vet att jag säkert har ett jobb att komma tillbaka till plus att lilla slipper börja fsk alltför tidigt.

• Trippelmamma76

Om hon egentligen inte vill ha betalt alls, så kanske motsvarande vad du skulle betalat för barnomsorg, typ 1300:- i månaden eller så?

• Vanja

Tack för svar! :) har redan tagit tjuren vid hornen och frågat och hon ville absolut inte ha nånting mer än att det fanns nån lunch i kylen hon kunde äta. :) Hade annars lite samma tankar som du.

• hangonasec

vill hon inte ta emot pengarna så lägg undan dom på ett sparkonto och sen bjuder du henne på en skön semesterresa :) passa på att ge det som en extra lyxig födesledagspresent/julklapp så kan hon inte tacka nej

• elyse

Stå för lunch och mellanmål var ju en bra deal! Det är ju utgifter din mamma skulle ha ändå, för sig själv så på så vis tjänar hon in några hundralappar.

• Fru Ve
    hangonasec skrev 2016-12-15 13:36:26 följande:

vill hon inte ta emot pengarna så lägg undan dom på ett sparkonto och sen bjuder du henne på en skön semesterresa :) passa på att ge det som en extra lyxig födesledagspresent/julklapp så kan hon inte tacka nej

Det var väl en bra idé! Jag tycker väl generellt inte man ska behöva avlöna en mormor som frivilligt ställer upp. Kanske om mormor i vanliga fall har urusel ekonomi och knappt klarar sig men annars inte. Men just att göra något sånt trevligt som en uppskattning låter väl toppen!
  • Maddi

Våran farmor ställer upp ofta med våra barn. Hon vill heller inte ha någon betalning. Däremot så ger vi extra fina presenter, julklappar och ibland något Spontant. Spontant kan vara presentkort på restaurang, mataffär eller liknande. Julklappen förra året blev en iPhone. När hon fyllde 70 fick hon 15000 till resa. Presenten i år va en ny dator och julklapp blir 5000 i kontanter då hon vill ha växthus.

• nnnnnnnn

Eftersom det är istället för fsk, hade jag tänkt att det skulle kosta samma som fsk (ca 1300 kr/mån).
    Så precis som någon skrev, lägg undan dessa pengar och ge en upplevelse eller något dyrt hon önskat sig.
    Eftersom fsk kostar hela året, även sommar och jul mm, så blir det en ganska stor slant ca 15 - 16 000 kr/år.
    Antingen ger ni detta 1 gång per år eller sparar ni tills barnet slutar vara dagmamma hos henne och ger det som ett engångsbidrag till att göra precis vad som helst.

• nnnnnnnn

Om hon inte har extrema krav på maten i kylen... Om det tex ska finnas oxfilé och rysk kaviar varje vecka så är ju 1300 kr/mån lite väl mastigt...

Men mer normal matkonsumtion, så hade jag inte dragit av så mycket. Kanske inget alls... Kanske någon hundralapp. Det beror på vår ekonomi för tillfället.

Svar på tråden Betala mormor som "dagmamma"