• EvaEngel

Orkar inte behålla mina hundar, är jag ond?

Jag mår så himla dåligt. Har två underbart fina och gulliga hundar men jag vet inte om jag orkar ha kvar dem.

Jag har haft hund större delen av mitt liv, växte upp med hund och har haft egen hund som vuxen i två omgångar. Vår förra dog 2015. Det var ett riktigt hårt slag. Hela familjen älskade honom högt. Han var verkligen en familjemedlem, dessutom så ovanligt snäll och lätt att ha att göra med, som jag minns det nu var han enbart till glädje. Barnen hade vuxit upp med honom, han var nästan som ett syskon för dem. Efter honom var vi utan hund i ett drygt halvår innan vi skaffade en valp. Jag var jättelycklig över den nya familjemedlemmen och gick in för hundägandet till 100 %, gick massor av kurser, ägnade all min lediga tid åt honom. Så småningom kom idén att skaffa en kompis åt honom eftersom han är så hund-social och jag kände att jag inte kunde tillfredsställa hans lekbehov. Sagt och gjort, ännu en valp kom till huset. Innan vi fick hem honom var jag orolig att det skulle bli jobbigt men tänkte samtidigt att jag ju ändå lägger den mesta tiden på hundaktiviteter och har ?hundanpassat? mitt liv, så en eller två gör ingen större skillnad. Det visade sig visserligen stämma, det är egentligen inte mycket mer jobb med två och i gengäld har de en enorm glädje av varandra (kan jag intyga dem som eventuellt går i samma tankar). Vad jag inte hade räknat med var min egen reaktion. Det var som om jag plötsligt hade fått nog! Nu var jag inte längre en kvinna som är en mamma/ kollega/ kompis/ släkting som har hund utan jag var hundägare, hundmänniska; ?hund?andet? tog över hela mitt liv och min identitet och jag är inte bekväm i det. Jag vill fortfarande vara jag! Vad jag än ska göra så måste jag först och främst tänka på hundarna. Ska jag jobba över? Sent möte? Jobbmiddag? Resa? Första tanken i skallen är vad jag ska göra med hundarna, hur jag ska lösa det. Jag är ensamstående med en hemmaboende tonårsdotter. Hon älskar hundar och har varit delaktig i hela processen men hon börjar också känna sig låst. Varje gång jag behöver ta ett sent jobbmöte så måste hon anpassa sig och åka hem tidigt för att ta hand om hundarna, det blir som ett ständigt förhandlande och ?schemaläggande?. Ska framhållas att dottern är otroligt solidarisk och duktig, nästan lite för självuppoffrande för hundarnas skull, så jag vill inte lägga någon skuld på henne. Hon är ung, hon borde kunna känna sig fri att sticka ut med kompisar, inte alltid åka hem och ta hand om hundar! Jag, i min tur, är ute ur småbarnsperioden och skulle vilja kunna leva ett mer fritt och flexibelt liv, vara lite spontan, gå ut och äta, hänga med på bio, sådana saker, men i nuläget tackar jag alltid nej om det inte är planerat långt i förväg så att jag har hunnit ordna passning åt hundarna. Egentligen beror nog inte detta på att vi har två hundar istället för en, pressen hade funnits där lika mycket (eller kanske till och med mer) med bara en hund men det var som om något brast inom mig när den andra kom. Jag gick in i hund-väggen så att säga. På senaste tiden har jag börjat leka med tanken på att omplacera dem, ge bort dem helt enkelt. Samtidigt älskar jag dem för dem de är, jag tycker att de är helt underbara. Så svår situation! Finns det någon som känner igen sig och kan ge råd?

• Svar på tråden Orkar inte behålla mina hundar, är jag ond?
  • Bougainvillea

Du är inte ond utan det låter mer som att du inte riktigt tänkt igenom vad det innebär att ha hund i det långa loppet. Hundar är väldigt krävande och när du slutar se dem som en tillgång och istället som en belastning tror jag att det är tid att omvärdera situationen. Det är tyvärr inte många som skulle orka ta emot två hundar samtidigt, så beräkna att det kommer att ta tid om du inte ska sälja dem separat. Det är givetvis en tråkig situation men de är mer eller mindre beroende av stimulans och sällskap. Känner du att du inte kan ge dem det så hitta en familj som kan göra det istället. Lycka till!

• EvaEngel

Tack för ditt svar! Vad skönt att inte bli dömd.
    Jag mår som sagt riktigt dåligt av detta. Jag trodde ju att jag vísste vad jag gjorde eftersom jag har haft hund tidigare, men då var livssituationen annorlunda. Barnen var små så jag var ändå bunden och hindrad att vara spontan. Barnvakt eller barn- och hundvakt går liksom på ett ut. Men nu är jag i en annan fas i livet, det hade jag på något vis inte med i beräkningen, låter jättedumt men så är det. Jag kände bara att jag saknade vår gamla hund och ville väl ersätta honom men tänkte inte på att det var fel "timing".

• zemer

Du skriver att du haft hund största delen av ditt liv, så du måste ju ha vetat vad det innebar? Har man hund så är man låst. Hunden måste tas hand om. Är man inte beredd att göra det i 10-15 år så ska man inte skaffa hund.

• EvaEngel

Jag trodde att jag var det. Ibland känner man inte sig själv så väl som man tror. Jag har skilt mig också. När vi gifte oss trodde jag att det skulle vara vi för livet.

• Bougainvillea
    EvaEngel skrev 2016-12-15 08:07:33 följande:

Tack för ditt svar! Vad skönt att inte bli dömd.
    Jag mår som sagt riktigt dåligt av detta. Jag trodde ju att jag vísste vad jag gjorde eftersom jag har haft hund tidigare, men då var livssituationen annorlunda. Barnen var små så jag var ändå bunden och hindrad att vara spontan. Barnvakt eller barn- och hundvakt går liksom på ett ut. Men nu är jag i en annan fas i livet, det hade jag på något vis inte med i beräkningen, låter jättedumt men så är det. Jag kände bara att jag saknade vår gamla hund och ville väl ersätta honom men tänkte inte på att det var fel "timing".

Ibland blir man så förblindad av sorgen att man nästan "måste" skaffa hund igen eftersom man inte känner till något annat. Du hade ju inte kunnat räkna med en förändrad livssituation så jag anklagar dig i alla fall inte. Tvärtom så tror jag att du bara försökte göra gott men att det samtidigt inte resulterade i hur du hade tänkt dig. Jag kan ju givetvis inte ta beslutet åt dig men jag tror nog att du känner i ditt hjärta vad som blir bäst för både hundarnas och din familjs livskvalité.
  • EvaEngel

Förtydligande: Jag hoppas på konkreta tips, kanske någon som har varit med om att känna likadant men sedan kommit igenom det, behållit hund eller inte, hur det känns när man lämnar bort en hund, om man ångrar sig efteråt, för- och nackdelar med att lämna bort, sådana saker. Jag vet redan att det är superdumt att inte inse att hundar är krävande, att det är ett åtagande som sträcker sig 10-15 år framåt i tiden, det vet jag redan.

• zemer

Jaha? Självklart gifter man sig med förhoppning/förväntan att det ska hålla livet ut. Men samtidigt så är man ju medveten om att det inte alltid blir så. Men man kan eller ska inte skaffa hund med en förhoppning att det går bra. Skaffar man hund så är det ett stort och livslångt (hundens liv) åtagande. Jag tycker det är jätte hemsk när människor skaffar hundar hit och dit och sen bara lämnar bort dom för det blir lite jobbigt. Stackars hundar :(

Är inte meningen att låta hård eller dömande egentligen. Men sånt här upprör mig. Du verkar ju ändå inte ta det här lätt. Men jag har svårt att se hur man kan lämna bort en familjemedlem?

• John22

Om du ser till att hundarna kommer till ett bra hem är du inte ond, skulle du välja någon annan väg så är du definitivt ond. Tar man på sig ansvar för ett annat levande väsen så är det just det, ett ansvar.

• EvaEngel

Jag tar det inte det minsta lätt, det är därför jag skriver. Självklart skulle jag iså fall se till att de kom till ett bra hem och helst att de fick fortsätta att bo tillsammans (även om jag förstår att det är svårare att hitta ett hem som tar emot två stycken). Jag vill vilja ha dem, jag tycker så mycket om dem, men jag får nästan panik när jag tänker på dem. Allting liksom bara kretsar kring dem, allting annat (utom barnen) kommer i andra hand, till och med jobbet får stå tillbaka.

Svar på tråden Orkar inte behålla mina hundar, är jag ond?