Bara pratar om jobbet
Jag satte denna tråd på ekonomi för det handlar om jobb och pengar på ett sätt, visste inte annars vart jag skulle ställa frågan.
I alla fall, jag är 19 år, gick i år ut gymnasiet och bor hemma hos min ensamstående mamma och två små systrar, det är så här att min ända och bästa morbror som jag gillar att prata mycket om sitt jobb när han får chansen, han har ett eget företag och har gått bra för honom genom åren, haft firman i typ 6-7 år. Den senaste tiden har det gått så bra att han bara behöver jobba väldigt lite, och får ut en ganska fet lön till sig själv. Jag har alltid stöttat honom från start och varit där när han pratar om sitt jobb och framtidsplaner etc.
Min mamma har två syskon, min morbror och min moster. Min morbror tog in min moster till jobbet, hon hade inget riktigt fast jobb innan, aldrig haft en riktig utbildning, men hon kom in något år efter han hade startat firman och det gick bra så han kunde ha folk som jobbade åt honom. Det är ganska förståeligt att han har försökt att ge sin syster bättre position genom åren på jobbet, man litar mer på sina nära och hon har gjort ett bra jobb där och visat att hon vill jobba.
Nu har hon fått köpa en tredjedel av företaget och vara kontorschef bland annat och idag så jobbar nog min moster och morbror kanske 3 till 5 dagar i veckan med max 6h arbetsdag, kan vara som 3h ibland, väldigt chillt. Han vill såklart att hon ska bli ägare till mer i företaget och dela allt med henne tillsammans med en annan person på jobbet som har visat framfötter. Som jag sa så pratar min morbror mycket om jobbet och tar ofta upp sin ena syster (min moster), de har nog en starkare band med varandra än med min mamma. Han snackar t.e.x om att han ska köpa en helt ny firma bil till min moster och om hur hög lön de har och ska också få en varsin stor summa pengar av aktie utdelning varje år och vilka förmåner de har som korta arbetsdagar och ledigheter. Min morbror pratar väldigt mycket om det här och såkalrt är hans ena syster med i bilden för de jobbar med varandra.
Jag kan inte låta bli att känna avundsjuka från min mamma som är den ända syskon som inte får vara med i det hela. Vi har sämst ställt utav familjen, vi kör en sliten bil som skulle verkligen behöva en ny, har precis så att lönen räcker här hemma varje månad och mamma jobbar alltid fulltid och kvällar ibland, jag har fått ett praktik jobb och kan betala lite till mamma varje månad men blir svårare när jag ska läsa vidare till våren. Mamma har slitit häcken av sig på sitt jobb senaste 25 åren och tjänar idag ändå mindre än vad min morbror och moster gör och får inte ta del av de förmåner de har för hon är inte med i företaget. Om någon är värd varje extra ledighet, mindre arbetstimmar, en ny bil så är det mamma men hon kommer aldrig ha råd att köpa en snyggare bil eller samla ihop en så stor summa de får utav aktieutbetalningen. Vi skulle verkligen behöva pengar och det är inget kul längre när min morbror pratar om hur bra de har det och vi är de ända som inte har det och får höra detta.
ÄR jag väldig avundsjuk/svartsjuk? troligtvis men är det onaturligt att vara det?
Är det konstigt om jag skulle säga det till honom att jag vill inte att han ska prata om lön och ekonomi så mycket som han gör för det är inget kul att höra sådant man inte har samt tycker själv synd om min mamma. Vad tycker ni? Jag kanske tänker dumt?