• EmeliesaraB95

illamående, spyr, går ner i vikt

hej allihopa 
    jag är gravid med första barnet och har som yngre haft ätstörningar men varit "frisk" sen 4,5 år tillbaka, detta innebär för mig extra kontroller hos barnmorskan och i fredags var jag där fick jag mig en utskällning. 
    sen inskrivningen hade jag gått ner ett kilo... vilket inte var populärt... jag förklarade då att min arbetssituation har varit väldigt stressande och att jag haft mycket press på mig och att jag tyvärr spytt en del dom senaste veckorna..

och nu till frågan: 
    vad gjorde ni för att förhindra illamåendet att bli till spyor? jag behöver alla tips jag kan få för ingenting jag gör nu fungerar...
    illamåendet är oftast på morgonen, precis när man vaknar liksom... 

• Svar på tråden illamående, spyr, går ner i vikt
  • äsch

Jag gick ner 6 kg under de första månaderna av min graviditet. Jag tycker det är dumt av bm att skälla ut dig, även om jag förstår att hon kanske tror att din ätstörningsproblematik kan ligga till grund för viktnedgången. Men du kan ju faktiskt ha hyperemesis som jag hade, och då spelar alla utskällningar i världen ingen roll.
    Ha något vid sängen som du kan äta innan du går upp är mitt råd. Nötter, kex, äpplen eller så.

• CeciliaK

Ha ngt bredvid sängen som du äter innan du går upp. Några kex tex. Ligg kvar en stund efter att du ätit dem så att din blodsockernivå hunnit stiga.

Jag smååt mycket, hela dagarna, för att dämpa illamåendet. Åt mkt sockerfria Läkerol för att skona tänderna. De far ju illa annars om man äter jämt och ständigt.

• CeciliaK

Instämmer också med äsch angående utskällningen. Sånt ska inte bm ägna sig åt. Hon ska vara ditt stöd.

• EmeliesaraB95

imorse vaknade jag när sambon skulle till jobbet så jag bad honom göra två mackor till mig så jag kunde äta direkt men det hjälpte inte... en timme senare låg jag vid toaletten iallafall.. 

• Ivana1988

jag gick ner 2-3 kilo I början... market att det blev bättre om jag åt direkt innan jag gick upp nån kex eller vad som helst.. kräktes till v14 varje morgon ändå men om jag försökte äta innan jag blev hungrig så var det iag bara 1 gång varje dag...

• Guardiaaan

Jag har såna där åksjukearmband dygnet runt! Dom funkar faktiskt för mig, MEN bara om jag även sover med dem! Värt att prova? Finns på Apoteket :)

• Guardiaaan

Jag har såna där åksjukearmband dygnet runt! Dom funkar faktiskt för mig, MEN bara om jag även sover med dem! Värt att prova? Finns på Apoteket :)

• elyse

Tar du ingen medicin? Lergigan, t.ex.

• CeciliaK

Har du provat Postafen? Det finns även andra läkemedel mot illamående. Be din barnmorska om hjälp (eller byt mot en trevligare bm och fråga henne).

• Kissen87

Mitt tips är att du ber läkaren skriva ut tabletter mot illamåendet, dom hjälper, sen så skulle jag se till att ha en frukt eller liknande bredvid sängen som du äter innan du går upp. Och vischy vatten det neutraliserar magen ::) :) :) :)

• WiJu

Ramlösa orginal, Mariekex, banan och den värsta tiden åksjuketabletter hade jag som hjälp. Jag mådde illa dygnet runt dom första 14-15 veckorna och sen var det bara borta en morgon.

Jag hade också ätstörningar innan jag blev gravid och hade samtal med min bm om hur det kändes att gå upp i vikt mm. Jag gick aldrig ner i vikt, men en bm ska ju inte skälla utan stötta. Oavsett varför man går ner så behöver man det.

Tänk även på att äta oftare. Ha lite nötter eller något som du kan ta mellan måltiderna. Försök också att ta dig tid att äta även om det är stressigt. Har man haft ätstörningar är det så lätt att slarva och sen hama i det igen. Du har ett barn att tänka på nu så skapa dig en bra rutin både för din och barnets skull.

Lycka till och stort grattis! :)

• Michelle91

Jag är i vecka 13 och har gått ner ca 2 kg. Inte spytt en enda gång och mår inte illa på morgonen. Däremot har jag total avsmak för fika och godis, något som var en last tidigare. Äter i get onyttigt alls men mer mat, grönsaker och frukt. Var samma förra grav då gick jag ner 1-2kg i början. Började gå upp typ i vecka 20.

• Malinfjell

Jag gick ner ca  10 kg första graviditeten pga av att jag inte fick behålla något + att jag jobbade en heldel  detta gick överi va v23 för mig så höll i sigett tag. som föregånde sagt så försök få lergigan  elrlergigan comp var det enda som hjälpte mig. jag hittade aldrig något annat som funkade. Och skulle nog byta mvc sköterska om jag var du elr byta helt till ett annat mvc om det är lättare för hon är ju inte därför att trigga i  gång något utan ska vara någon du kan prata med och hjälpa dig igenom graviditeten!

Lycka till och hoppas att illamåendet lägger sig!

Svar på tråden illamående, spyr, går ner i vikt