• Megatronqq

Olika sovtider

hejsan, Jag har en dotter på 3 år som jag har varannan vecka.
    Veckorna hon är hos sin pappa lägger hon sig ca 18:00 - 18:30 och kliver upp relativt tidigt på morgonen. När hon sen är här lägger hon sig 19:30 - 20:00 pga arbetstiderna jag lever efter. De dagar jag inte jobbar ser jag ingen anledning till varför min dotter ska vara på dagis (då jag uppenbarligen hellre spenderar min lediga dag med henne) och därav ingen anledning till varför hon ska kliva upp 05:00 - 06:00.
    Hur funkar det riktigt med sovtider hos skilda föräldrar? Det handlar om 1 - 2 timmars skillnad och hennes far tjatar på mig att jag måste ha samma sovtider som honom osv osv osv. Vilket jag inte känner att jag behöver eller kan i och med att jag slutar 19 när jag jobbar. Hon mår inte dåligt av det av vad jag sett det senaste året (inte före heller) och verkar inte ha några problem med att vara vaken till 20 heller för den delen. 

• Svar på tråden Olika sovtider
  • Monchichier

Det är ju självklart att du inte märker någon skillnad. Dottern går ju inte upp tidigare hos dig. Jag har aldrig haft det speciellt jobbigt att gå upp på sovmornar, tror att det är likadant för sig.

Men det här blir ju svårt eftersom ingen part kan ändra sina jobbtider. Det är bara bita i det sura äpplet, härda ut och ta det som något man får på köpet när man separerar.

Ett sätt att underlätta dotterns övergång skulle iofs kunna vara att du väcker henne två timmar tidigare dagen hon ska till sin pappa.

• Fru Ve
    Monchichier skrev 2016-12-12 08:09:07 följande:

Det är ju självklart att du inte märker någon skillnad. Dottern går ju inte upp tidigare hos dig. Jag har aldrig haft det speciellt jobbigt att gå upp på sovmornar, tror att det är likadant för sig.

Men det här blir ju svårt eftersom ingen part kan ändra sina jobbtider. Det är bara bita i det sura äpplet, härda ut och ta det som något man får på köpet när man separerar.

Ett sätt att underlätta dotterns övergång skulle iofs kunna vara att du väcker henne två timmar tidigare dagen hon ska till sin pappa.

Bra tips tycker jag. Hon behöver väl inte gå upp tidigt alla dagar hos dig men det kanske är bra hos pappan om hon är trött på kvällen när hon kommer dit?
Svar på tråden Olika sovtider