• VitaUgglan

Överanalyserar ALLT!!

Jag är trött i kropp och själ! Vad jag än gör, vilka jag än träffar så överanalyaserar jag sedan vad jag sagt in i minsta detalj! Har jag då även varit med ett gäng vänner som jag inte träffat på länge så grunnar jag ihjäl mig och får ångest så jag mår illa!!

Jag tänker på vad jag sagt hur jag sagt det, vem jag pratat om!! Måste övertyga mig själv om att det inte är nån fara, att jag förhoppningsvis inte sa något konstigt eller dumt!!

Likadant om jag har en diskussion med någon, efteråt kommer jag alltid på vad jag borde sagt och så börjar jag grunna!!

Hur kan jag bli kvitt ångesten? Nån som känner igen sig?! Hjälp..

• Svar på tråden Överanalyserar ALLT!!
  • carpediem86

Har aldrig haft så stora besvär som dig, men jag känner igen mig helt klart. Framförallt då i relationer där det känns extra viktigt kan jag överanalysera. Det ställde till med en del problem i min nuvarande relation till en början, men jag har lyckats bli bättre på den punkten. Jag är inte helt säker på hur, men en sak är att inse det. Den biten är du ju klar med. Nästa för mig var att försöka ta tag i saker i tid. T.ex. om jag stör mig på något, att ta upp det i tid och på ett bra sätt, innan jag stört mig på det många gånger och analyserat i detalj. Andra delen att be min partner säga till mig om det är något. Då kan jag släppa det lite och behöver inte tänka på det lika mycket, även om hon inte alltid säger till vid minsta detalj förstås.

Det som kanske hjälpt mest är att inte fokusera för mycket på att göra min partner eller mina vänner till lags, utan att ha kul tillsammans och även om det ibland inte blir som tänkt så lär man sig och går vidare. Tänk efter ifall du gör så, att du sätter andra före dig själv och mår dåligt av det. Hoppas det kan hjälpa lite.

• Anonym (meditation)

Här är mina ideer om detta. Prova att öva mindfulness. Är ingen quickfix utan kommer att ta tid och övning tills man blir bättre och bättre på det. Läs en bok eller gå en kurs om det kanske. Eller prova någon av alla guidade meditationer som finns gratis på nätet.
    Något som har funkat jättebra för mig och som är ganska grundläggande inom detta är att när jag börjar fundera och grubbla eller jaga upp mig så fokuserar jag på andningen. Djupa långsamma andetag. Tänk att du andas din kropp till hälsa. För varje andetag hjälper du din kropp och själ. Öva gärna varje gång du får tid över, tex i köer. Men kan ju börja med en guidad andningsmeditation kanske och se hur det känns, om det kan hjälpa dig ur de här tankemönstren. 

En annan ide som kanske kan hjälpa dig kan vara att du har ett papper du listar upp dina grubblerier så fort de dyker upp. Och bestämmer dig för hur mycket tid och när du vill lägga den tiden för att tänka över det här. Och släpper för tillfället, var i nuet. När man sen tar sig an det man vill tänka på så kan det vara bra att skriva ner och försöka se objektivt. Eller ta någon till hjälp och reflektera. Sen bestämmer du dig för att nu är det färdigtänkt och jag släpper det här. Kommer inte vara lätt men med övning kommer det gå bättre och bättre

Något som är väldigt bra att ha i åtanke är att du kan aldrig veta hur en annan människa tänker eller uppfattar dig, att försöka komma fram till något där kommer bara ta jättemycket onödig energi

Hoppas du hittar en bra strategi som funkar för dig

Svar på tråden Överanalyserar ALLT!!