• Mamman25ar

Hur många vänner har era 2,5åringar?

Hej! Känner mig fundersam och ledsen. Jag själv har inte många vänner 3 stycken...som ej har barn. Har en dotter på 2,5 år som leker med barn när hon är på dagis. Men inte utanför. Hur har ni det? Tips till mig?

• Svar på tråden Hur många vänner har era 2,5åringar?
  • Liten ekorre

Men 2,5 år.. Då är det upp till föräldrarna om man vill att barnen ska träffas på helgerna. De flesta barn leker bredvidlekar i den åldern och kan leka lika bra med ett barn på lekplatsen som barnet aldrig förr träffat.

• Dixie

I den åldern hade mina barn inga kompisar - visst hade de kompisar på förskolan men om vi träffade barn på helgen var det vi föräldrar som är kompisar och barnen fick leka. Från 4 år har de (ibland) lekt med sina förskolekompiar på em/helg.

• Linnis92

Inga. Han leker med sina kompisar på förskolan och någon enstaka helg leker han med sina kusiner om vi ses. Men annars är det ju om jag aktivt tar med honom någonstans och ingen av mina vänner har barn.

• minerva123

I den åldern är det nog få barn som planerat (som typ arrangerade play dates) leker med andra utanför förskolan. Undantag finns ju såklart, men jag tror att de flesta 2-åringar leker med sina föräldrar eller ev äldre syskon när de är hemma. Min äldsta är snart 4 och han var nästan helt ointresserad av att leka med andra fram till 3-års ålder. Vid 3,5 hittade han en litet kompisgäng plus en bästis på förskolan och de leker tillsammans på förskolan. På fritiden är han med oss föräldrar och sitt 1-åriga småsyskon. Några andra arrangerade lektillfällen utöver förskolan verkar inte han ha behov av ännu. Nu på jullovet tänkte vi för första gången bjuda hem hans bästis för lek, men det är ju för att de annars inte ses på över 2 veckor och de saknar verkligen varandra när de inte ses. Vid 2,5 år skulle inte jag känna någon stress alls över att barnet inte leker organiserat med andra på fritiden.

• Mammans25ar

Tack så hjärtligt för era svar! Det lugnade ner mig :) min oro har varit att jag jämt tycks se "mammagäng" med barn i min dotters ålder som "har" varandra och varit ledsen att jag inte kan ge det. Men nu känner jag mig lugnare när jag hör att andra inte heller umgås utanför förskolan i den åldern :) tack!

• Alexi

Mina barn har inte umgåtts med kompisar på kvällar och helger förrän i skolåldern egentligen. Däremot träffar vi ju våra egna kompisar med deras barn ibland men det är ganska oregelbundet.

• Alvina

Min 2,5 åring har inga vänner förutom på förskolan då, men hon leker mest för sig själv på förskolan. På helgerna är hon bara med oss i familjen. Alltså, såklart vi umgås med andra människor ibland,men bara vuxna och äldre barn, ingen i hennes ålder.

• Vågatillslut

Jag har en tjej på 2 år och 10 månader och jag tycker att intresset för kompisar växt sig ganska starkt under hösten. Hon vill ha några utvalda och är för blyg för att leka med många eller nån hon inte känner. Så nu ordnar vi playdates, för att hon ber om det! De hon tycker om tycker hon väldigt mycket om! Jag tror att det visar sig helt enkelt när barnet börjar visa intresse för egna kompisar, och barn är ju olika! Kanske är annorlunda för barn med syskon ( det har inte min dotter) eller de med andra självklara lek-kamrater utanför förskolan.

• Fru Ve

Mina barn har inte haft vänner på fritiden före 5-6 års ålder. Jag har inte sett poängen med det eftersom yngre barn ofta är lika nöjda med att leka på förskolan och sen vara hemma med familjen. Så om barnet bara är 2,5 år än är det ju inget du behöver fundera på TS.

• Fru Ve

Mina barn har inte haft vänner på fritiden före 5-6 års ålder. Jag har inte sett poängen med det eftersom yngre barn ofta är lika nöjda med att leka på förskolan och sen vara hemma med familjen. Så om barnet bara är 2,5 år än är det ju inget du behöver fundera på TS.

• tulip79

Min dotter (snart 3 år) har två favoritfavoritkompisar som hon leker med på förskolan. Inga på fritiden. Sonen började leka med dagiskompisar på fritiden vid 4,5 år.

Svar på tråden Hur många vänner har era 2,5åringar?