• Anonym (Japp)

Dubbelmoralen hos vissa bonusmammor

Har hängt lite i tråden styvförälder för att få en inblick i den situationen. Jag reagerar på att det verkar vara många (eller få och samma flera gånger) som vänder på allt så det passar styvfamiljen.

Det verkar självklart att man inte behöver älska bonusbarnen som sina egna men skulle en biomamma ifrågasätta att barnet kanske skulle gynnas av mer tid mer bioföräldern än att vara med bonusförälder blir det ramaskri. För att vara med bonusföräldern är preciiis lika bra för barnet. Fast man uppenbarligen i de flesta fall inte verkar kunna ge lika mycket kärlek.

En biomamma som flyttar några mil bort från pappan är dålig dålig. En pappa som gör samma sak är inga som helst problem, då går allt att lösa när barnet ska vara varannan vecka.

Bonusmammor har minsann rätt att ta ett fullt föräldraansvar men har inga som helst skyldigheter att samarbeta med biomamman.

Biomamman ska ha förståelse och ta hänsyn till bonusfamiljens situation, gärna med hänvisning till eventuella halvsyskon. Medan mormor, mostrar och kusiner på mammans sida inte alls behöver prioriteras på samma sätt oavsett hur nära relation de har. Jag tror inte jag har sett ett enda inlägg där en bonusmamma försöker se saken från biomammans synvinkel.

Säkert kan det vara vice versa, det inser jag. Men det finns en ganska väsentlig skillnad. Ni bonusmammor har valt er situation, i alla fall grundförutsättningarna.

• Svar på tråden Dubbelmoralen hos vissa bonusmammor
  • ungbrunett

du får ursäkta men jag förstår ingenting. Vad menar du? Ditt ex har en ny som umgås mycket med barnet, eller?

• Anonym (Anna)

Bioföräldern har väl också valt sin situation? Finns ju alltid en risk att man skiljer sig. Sedan får man ju vara lite kräsen när man väljer pappa till sina barn.

• Anonym (Japp)
    Anonym (Anna) skrev 2016-12-10 12:43:21 följande:

Bioföräldern har väl också valt sin situation? Finns ju alltid en risk att man skiljer sig. Sedan får man ju vara lite kräsen när man väljer pappa till sina barn.

Bonusförälder väljer att vara just det. Att det finns en risk att bli skild innebär inte att man väljer det.
  • ungbrunett
    Anonym (Japp) skrev 2016-12-10 12:49:38 följande:

Bonusförälder väljer att vara just det. Att det finns en risk att bli skild innebär inte att man väljer det.

Att börja leva med en person med barn betyder inte att man hängiver sig helt till att vara en låtsasmamma eller har lust att ta hand om någon annans barn (och exet som kommer på köpet!).

Den som väljer att bli förälder till ett barn väljer att göra det och risken finns alltid att man separerar. Separationen är också ett eget val som man väljer: därigenom väljer man även att inte ha sitt barn hela tiden och väljer att det kommer in nya människor i exet och barnens liv och det får man också räkna med. Har du valt att separera så får du också leva med att det finns andra i barnets närhet som blir viktiga. Du bestämmer dock inte över den nya partnerns liv.
  • Anonym (i)

Det enda man kan säga är att det är olika i olika familjer. 

Det är ett gytter av lösningar eftersom alla har olika förutsättningar. Visst finns det familjer där det du skriver stämmer in men det finns också mängder med bonusfamiljer där det fungerar bra (min tex) . De som startar trådar här kring olika bekymmer är ju just for att de har bekymmer. Jag som har en fungerande bonusfamilj har inte skrivit någon tråd om det, för ingen skulle bry sig. Med andra ord; du har inte en bärande statistik bara för att du läst lite på familjeliv om knäppa bonus respektive bioföräldrar. 

• Anonym (Anna)
    Anonym (Japp) skrev 2016-12-10 12:49:38 följande:
    Men man måste vara införstådd med att det kan bli så. Vill du inte dela ditt barn med en annan kvinna, så har du valet att inte skaffa barn, eller skaffa barn med anonym donator.
  • Anonym (jag)
    ungbrunett skrev 2016-12-10 12:56:19 följande:
    Att börja leva med en person med barn betyder inte att man hängiver sig helt till att vara en låtsasmamma eller har lust att ta hand om någon annans barn (och exet som kommer på köpet!).

Den som väljer att bli förälder till ett barn väljer att göra det och risken finns alltid att man separerar. Separationen är också ett eget val som man väljer: därigenom väljer man även att inte ha sitt barn hela tiden och väljer att det kommer in nya människor i exet och barnens liv och det får man också räkna med. Har du valt att separera så får du också leva med att det finns andra i barnets närhet som blir viktiga. Du bestämmer dock inte över den nya partnerns liv.
    "Separationen är också ett eget val" öh nej verkligen inte. Hade absolut planerat att leva med min man hela livet men blev lämnad och är absolut inte ensam om det. = Har VERKLIGEN inte valt min situation.
  • ungbrunett
    Anonym (jag) skrev 2016-12-10 13:33:22 följande:

"Separationen är också ett eget val" öh nej verkligen inte. Hade absolut planerat att leva med min man hela livet men blev lämnad och är absolut inte ensam om det. = Har VERKLIGEN inte valt min situation.

Han valde och du får finna dig i att leva separerad med en annan kvinna som umgås med ditt barn. Precis som jag som så kalla bonusförälder (ofrivilligt) får finna mig i att han har barn med dig och att jag måste förhålla mig till ditt barn och honom.
  • Anonym (jag)
    ungbrunett skrev 2016-12-10 13:49:54 följande:
    Han valde och du får finna dig i att leva separerad med en annan kvinna som umgås med ditt barn. Precis som jag som så kalla bonusförälder (ofrivilligt) får finna mig i att han har barn med dig och att jag måste förhålla mig till ditt barn och honom.
    Visst, men du skrev att separationen är ett eget val...
  • Anonym (F)
    ungbrunett skrev 2016-12-10 13:49:54 följande:

Men skriv då inte att separera är ett eget val då det ofta är allt annat än det.

Det är ju endast pappan (om han valt att lämna) och DU som gjort ett aktivt val att ingå i familjen, alltså absolut inte ofrivilligt.
Svar på tråden Dubbelmoralen hos vissa bonusmammor