Vi börjar tappa kontrollen över vår 2,5-åring och vill vända det rätt igen
Jag behöver tankar kring hur vi ska göra med vår 2,5-åring som både jag och min man känner att vi börjar tappa kontrollen kring. Han har alltid varit ett extremt lugnt barn, har för det mesta gjort vad man sagt åt honom att göra, han har testat lite ibland, men det har liksom funkat med lirkande, med avledningar och prat. Nu känns det som att varje liten sak i vardagen blir till en stor kamp. Just nu har jag gått på föräldraledighet och min man är ledig mycket från jobbet, så de här trotskamperna pågår hela dagarna. De är dock värre när vi alla tre är hemma tillsammans. Är bara en av oss hemma, så hans humör något lugnare. Är vi båda hemma så försöker han spela ut oss mot varandra.
Vi har haft en tuff period i vårt liv, vilket har gjort att vi har släppt efter lite under de senaste två månaderna, eftersom vi inte har orkat. Ungen har helt enkelt fått göra lite som han vill den senaste tiden: vill han sitta med paddan så har han fått det längre stunder än vad som är bra, har han velat ha ett kex så har vi liksom bara plockat fram det, även om vi snart ska äta, vill han hälla ut alla byggklossar på golvet så har vi bara tittat trött och inte orkat ta en diskussion, precis tvärt emot vad vi alltid tidigare har gjort. Vi vet att mycket av hans förändrade humör beror på oss och nu när vårt liv är stabilt igen och vi har ny kraft, så är det givetvis jättejobbigt för pojken att han inte får lov att titta på paddan i två timmar, eller måste följa med ut när vi säger det, eller måste sitta med vid bordet en liten stund när vi äter, eller blir erbjuden morötter och andra grönsaker istället för kex när maten snart är färdig.
Han är världens lugnaste unge när man bara sitter och leker med honom, men ska vi gå ut så skriker han och kastar sig på golvet och sparkas, ska vi äta så skriker han och springer iväg eller kastar mat på golvet samtidigt som han håller stint ögonkontakt och väntar på att vi ska säga åt honom att kliva ner från stolen och plocka upp det igen - så det har vi gjort i över en vecka nu och till slut släppte det - ska vi plocka undan i hans rum så kastar han ut alla saker på golvet igen. Allt, varenda grej är en kamp! Min mamma fick en chock när hon var här förra helgen och frågade efteråt i telefon om han kanske har damp. Nej, min unge har INTE damp. Han har bara blivit helt oregerlig och det är vårt fel som har släppt på alla gränser under de senaste två månaderna.
Nu kämpar vi för att komma tillbaka på rätt köl igen. Några grejer har funkat efter mycket tjat och konsekvent samma regler hela tiden: han sitter exempelvis nu - efter en vecka - med vid bordet och äter, och frågar sedan om han får gå ifrån innan han sticker, men resten... ja, jösses. Så fort han blir arg så skriker han, sparkas och slåss, samt rycker av min mans glasögon och kastar dem i golvet. Vi försöker vägleda, prata, förklara, men ibland orkar man knappt. När han sparkade mig sist och drog mig i håret, så reste jag mig bara upp ur soffan och sade: "Jag vill inte vara här med dig om du gör illa mig, så jag går nu" och så låste jag in mig på toa och grät. Han blev panikslagen, var ledsen och sade att han ville göra mamma glad igen, men efter det så har han i alla fall inte dragit mig i håret fler gånger. Hur ska vi gå vidare? Jag känner mig som världens tråkigaste förälder som säger nej till nästan allt och som bara tjatar hela tiden, hela dagarna. Eller ska vi bara fortsätta på den här vägen: tjata och vara tråkiga, vägleda och avleda, så rättar det till sig igen till slut?