• Majblomman

Kan min älskade dotter ha autism?

Jag har en underbar dotter på 4 år. Även om utbrotten minskat med åren och även om livet är enklare numera så kan jag inte sluta att tänka på om hon är "normal" eller inte.

Om hon skulle ha autism så vill jag ju såklart hjälpa henne. Men hur ska jag reda på det?
    Hon går i förskolan och de frågade mig  en gång om specialpedagogen fick observera henne. Gjort och klart. Men de bestämde att släppa det eftersom det inte behövdes mer. 

Jag får höra ibland att hon bara vill leka med en i taget och att hon är väldigt viljestark så det kan uppstå konflikter. 

Finns det något sätt för mig att få mitt barn observerad eller testad utan att blanda in förskolepersonal eller bvc? Kan man gå hos en psykolog som inte för vidare infot??

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Kan min älskade dotter ha autism?
  • KarinMedK
    Majblomman skrev 2016-12-09 11:26:56 följande:

Jag har en underbar dotter på 4 år. Även om utbrotten minskat med åren och även om livet är enklare numera så kan jag inte sluta att tänka på om hon är "normal" eller inte.

Om hon skulle ha autism så vill jag ju såklart hjälpa henne. Men hur ska jag reda på det?
    Hon går i förskolan och de frågade mig  en gång om specialpedagogen fick observera henne. Gjort och klart. Men de bestämde att släppa det eftersom det inte behövdes mer. 

Jag får höra ibland att hon bara vill leka med en i taget och att hon är väldigt viljestark så det kan uppstå konflikter. 

Finns det något sätt för mig att få mitt barn observerad eller testad utan att blanda in förskolepersonal eller bvc? Kan man gå hos en psykolog som inte för vidare infot??

Tacksam för svar.

Det du beskriver tycker jag inte låter som autism, men jag är ingen expert på något vis. För att barnet ska utredas för eventuell diagnos så är det vanligaste att man går via VC som skriver remiss till BUP, som är de som utreder. Ring din vårdcentral. Du kan ju ringa anonymt om du vill först.

Sedan har ju de flesta inom vård och omsorg tystnadsplikt, så till vida de inte anser att barnet far illa. Om du går till en psykolog eller VC, men även om du talar med personalen så för de inte informationen vidare utan din tillåtelse.

• Maddi

Här finns något som heter barn och familjehälsan, tror det finns på många orter. Vi ringde dit och berätta om vårat barn och fick gå på två möten tills dom skickade oss vidare för utredning. Dom gjorde en första bedömning och dit kan man vända sig oavsett om man har problem eller bara behöver prata.

Det är svårt att googla själv och försöka reda ut om barnet har diagnos eller inte. Googlar man själv så kan man tycka att sina barn stämmer in så mycket på olika diagnoser, det bästa är att inte fundera själv utan faktiskt prata med någon som kan.

• mfgr

Du kan absolut ringa till bvc och rådfråga. 

Jättebra att de fått observera henne i förskolan. Har du fått ett uppföljningsbesök utefter det? är det du el förskolepersonalen som uppmärksammat hennes beteende? Har de en handlingsplan el det är helt nerlagt? när observerades denna flicka?

/fsk-lärare

• mammalovis

Autism skulle jag nog aldrig gissa på i ert fall, då krävs det mer, som att hon undviker ögonkontakt, att samspelet med både vuxna och barn brister mm. Som det låter har förskolans specialpedagog observerat henne och avskrivit vidare utredning. Då tror jag du kan vara relativt lugn, mycket brukar uppmärksammas på förskolan. 

Att barn är viljestarka är ju inget konstigt. Är hon dessutom ensambarn har hon inte hunnit slipas i kanterna så mycket än.

Min dotter fungerar visserligen bra med kompisar, men utbrotten består fortfarande hemma även om hon snart är 6 år. Det går i perioder, vissa lite lugnare andra värre. 

Kvarstår din oro efter samtal med pedagogerna på förskolan så får du ta din oro med bvc.

• Prova bvc

Skulle säga att BVC är en bra första ingång. Har flera barn med svår adhd o autistiska drag. Det var svårt att få till utredning, men väl över tröskeln så var de väldigt bra.

Tycker inte det låter som typiska symptom på en full autismdiagnos, men så vet vi iofs inte så mycket. Men magkänsla har oftast rätt. Känns det som att det är något stömmer det oftast. Kan vara naturlig utvecklingsvariation. Kan vara diagnos.

• Majblomman

Tack för era svar.

Det har hänt mycket med hennes utveckling bara på några månader.

Numera leker hon med fler kompisar även om hon tycker det är svårt att leka med fler än två. Jag misstänker inte längre typisk autism men hon skiljer sig lite ifrån jämnåriga. Vi får se var det landar..

Svar på tråden Kan min älskade dotter ha autism?