• Anonym (bostadsrätt)

Lägga alla sparpengar på kontantinsats bostadsrätt?

Jag och min sambo bor i hyresrätt men letar efter bostadsrätt. Vi har ungefär 120000 sparat vilket innebär att vi har råd med en lägenhet som kostar 800000 om vi lägger alla våra pengar.

Vi är intresserade av en bostad för 645000, den kommer säkert gå upp en del. Då vi är nya på bostadsletandet är vi lite osäkra. Vi båda gillar lägenheten men funderar hur vi ska göra om den går upp till vi säger 800000. Är det dumt att lägga alla sparade pengar i kontantinsats? Vet att det kan hända oförutsedda saker, men samtidigt så är lägenheten renoverad. Det enda jag kan tänka mig att vi vill fixa ordning är i sådant fall lite färg/tapet på väggarna. Vi sparar ungefär 8000-10000 i månaden i dagsläget. Tacksam för svar!

• Svar på tråden Lägga alla sparpengar på kontantinsats bostadsrätt?
  • Anonym (Kille)

Alltså ni kommer ju snabbt få ihop en ny buffert om ni spar 8-10 kkr i månaden. Så det är väl inget problem att ni sitter utan buffert en liten tid, precis i samband med köpet av bostaden.

Jag hade mindre än 1000kr i buffert när vi köpte huset (jag lånade så lite som möjligt). Men se till att snabbt spara ihop en buffert bara och var med i akassan så är ni hyggligt skyddade. 400 000kkr per person är ju ingen uppseendeväckande hög lånesumma heller om bägge har jobb.

• Anonym (bostadsrätt)
    Anonym (Kille) skrev 2016-12-08 21:10:37 följande:

Alltså ni kommer ju snabbt få ihop en ny buffert om ni spar 8-10 kkr i månaden. Så det är väl inget problem att ni sitter utan buffert en liten tid, precis i samband med köpet av bostaden.

Jag hade mindre än 1000kr i buffert när vi köpte huset (jag lånade så lite som möjligt). Men se till att snabbt spara ihop en buffert bara och var med i akassan så är ni hyggligt skyddade. 400 000kkr per person är ju ingen uppseendeväckande hög lånesumma heller om bägge har jobb.

Tack för rådet! Vi båda har jobb på 100%, inte just lånesumman vi oroar oss för, utan att bli av med alla pengar. Vi får fundera lite på hur vi ska göra innan vi bestämmer oss.
  • Anonym (Kille)

Men då innebär det ju att ni främst oroar er för att värdet på bostaden går ner? Ni får ju tillbaka kontantinsatsen när ni säljer bostaden om den inte gått ner i värde.

120 000 är faktiskt inte så mycket pengar heller för den delen...

Det är ju en sak att köpa en pryl (en bil eller något annat som garanterat sjunker i värde) men en bostad har ju generellt ett rätt bestående värde om den underhålls.

• Anonym (Allt)

När vi köpte första lägenheten la vi också in alla pengar. Band dock lånen på ett par år för att hinna plugga klart innan vi övergick till rörlig ränta.

I en lägenhet är det inte lika mycket oförutsett som kan dyka upp heller.

• Anonym (Ekonom)

Klart att ni ska kasta in era sparpengar! Topplånet som ni annars måste ta är oerhört mycket dyrare än bottenlånet.
    Sedan behöver man ju inte ha en buffert på samma sätt när man köper lägenhet som man behöver med eget hus. Händer det något eller om det ska renoveras så betalar ju föreningen för detta.

Bra ställe ni bor på om man kan få en bra lägenhet för 6-800 000! I tex Gbg kostar den sunkigaste från ca 2 mille.

Svar på tråden Lägga alla sparpengar på kontantinsats bostadsrätt?